23 november 2017
Inre lugn för alla
En inre känsla av lugn handlar till största del om hur och på vad vi fokuserar. Många gånger har jag hört människor säga att de vill lära sig hur man mediterar. Det finns många olika sätt, med olika syften, men ett av syftena är alltid att stilla sitt sinne.

Sinnet varvar så lätt upp av allt som händer iklätt glädjande upprymmande händelser och jobbiga nedtyngande saker. Att stilla sitt sinne, eller sätta sig ner och invänta sin själ - kärt bar har många namn - kan vara allt som behövs för att få en ökad känsla av välbefinnande.

Medtationstekniker är mer eller mindre komplicerade, vissa tar det ett liv att lära sig, andra kan man lära sig från en bok. Många bygger på att man ska sitta stilla, andra på att man ska vara i rörelse. Vissa handlar om att man ska fokusera på ett eller några ord, en punkt eller något liknande, i andra fall ska man låta allt passera och verkligen bara låta det passera utan att ägna det någon uppmärksamhet eller haka tag i det.

Enligt Wikipedia är innebörden av meditation i västvärlden olika metoder för att nå kroppslig och mental avslappning i kombination med koncentration. Det är med andra ord inte tanken att man ska somna även om det lätt kan hända. Om man tillfälligt somnar till är ju inte det hela världen heller!

I en blogg på Huffpost hittade jag en lista på sex olika vardagliga tekniker som vem som helst kan ge sig på och prova för att varva ner en uppstressad inre känsla. Man kan se det framför sig som en sådan där glaskula som man genom att vända upp och ner på kan få det att snöa i. När det snöar för fullt i glaskulan kan det liknas vid känslan av stress, meditationen får helt enkelt snökornen att landa och luften bli klar. Inget har ändrat sig mer än att allt har lugnat ner sig.

Här kommer de sex teknikerna:

- Fokusera på ett ljud. Stäng ögonen och fokusera på ljuden som finns runt omkring en - detaljerna, kvaliteterna hos dem. Det kan vara fågelsång, vind, men också tonåringar som pratar, disk som plockas ur diskmaskinen.
- Medkänsla. Tänk på människor som har det svårt, och på de människor som har saker att glädjas åt. Koppla helt enkelt upp dig på mänskligheten med ett öppet hjärta.
- Visualisera. Förflytta dig i tanken till din favoritplats. Kanske har du varit där eller så skapar du den optimala platsen för dig där allt är perfekt. Känn dofter, lägg märke till ljud, känn hur bra du mår när du är där.
- Affirmera. Hitta en mening eller ord som beskriver ett tillstånd eller känsla som känns rätt för dig, något som gör dig lugn och upprepa den om och om igen, helst tills du känner att den är sann. Det kan vara något i stil med: ”allt är som det ska vara”, ”jag känner tillit”, ”jag är lugn”.
- Följ ett andetag. Använd ett andetag som röd tråd för ditt fokus. Räkna till 10 andetag och räkna sedan ner 10 andetag. För varje andetag andas man ut stress och in lugn och glädje. Alternativt kan man fokusera helt på andetaget i sig, följa luftens väg ner i lungorna och upp igen.
- Tacksamhet. Om man ”sätter på” sin tacksamhets-känsla så kan det verkligen vända det mesta till en härlig känsla. Det finns alltid något att vara tacksam över - frisk luft, rinnande vatten, sitt hem, blommor osv.

Som du märker är det enkla små övningar som man kan hålla på med både en kort och en längre stund, men syftet är att lugna ner de fallande snöflingorna i liknelsen med den snöande glaskulan.

Källa: https://www.huffingtonpost.com/...