25 juni 2018
Den nya träningstermen LISS
Bekanta träningsformer med en viss intensitetsnivå har grupperats till termen LISS eller Low-intensity Sustained State. Varför undrar man till en början, men sen inser man att en etikett hjälper till att komponera sin egen träningskompott.

Träningsvärlden är full med trendiga ord. LISS eller Low-intensity Sustained State är på inget sätt en träningsform som får någon att lyfta på ögonbrynen och säga, ”Det där var något nytt”. Det är snarare en gruppering av redan befintliga former av motion, men termen gör att man kan se den i ett sammanhang av andra ingredienser så att man kan uppnå det mål man själv harmed sin träning.

High-Intensity Interval Training, HIIT är den träningsform som redan har ett antal år på nacken. Man tränar i korta intervaller så nära maxpuls man kan komma, vilar kort och kör en ny intervall. Tiden för det totala träningspasset är relativt kort och resultatet man får ut är att formen snabbt kommer upp till en ny nivå.

När HIIT kom för några år sedan, lockade det många till sig med att utlova häpnadsväckande resultat med bara 12 minuter om dagen - det klassiska tabata-passet. Många har hängt på tåget och nästan blivit smått beroende av HIIT, men om man inte är i så god form är det en tuff form att ge sig in på. Skaderisken är stor och obehaget är enormt!

LISS myntades av en av de hetaste fitness-gurusarna på Instagram, australiensiska Kayla Itsines. Sammanfattningsvis är det något som får pulsen att gå upp lite lagom som man ”maler på” i under 40-60 minuter. Här är några exempel på LISS-aktiviteter:
- Rask promenad
- Jogga i medeltempo
- Dansa
- Cykling
- Roddmaskin

Vilken aktivitet och vilket tempo som ger medelansträngning beror på den form man är i. Man ska inte vara mer ansträngd än att man klarar av att prata.

LISS fyller lite olika funktioner beroende på vem som utför den. Den kan användas som aktiv vila de dagar man inte tränar högintensivt. LISS är inte heller så avskräckande för dem som precis börjat träna. Man kan se LISS som en ingång till sin tränings-resa, en förberedelse då man långsamt kan bli uthålligare så att man bättre klarar av mer högintensiv träning.

Med lite ansträngning kan man få fina resultat vad gäller viktnedgång med LISS. En fördel är dessutom att man inte behöver ta sig till ett gym utan det räcker med att gå utanför dörren.

Med LISS får man igång förbränningen och kan gå ner i vikt, men man bränner inte befintliga fettdepåer och man bygger inte heller muskler. Om man endast utöver träning som går under LISS-rubriken bryter man successivt ner sina muskler till energi, man förlorar med andra ord styrka. Därför är det ypperligt att balansera med högintensiv träning där man bygger muskler och bränner lagrat fett.

Som med det mesta är det balans som gäller men då gäller det också att förstå vilka komponenter man behöver kombinera för att få en god balans.


Källor: https://www.popsugar.com/... https://www.popsugar.com/...