Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Många kan säkert bli av med sin huvudvärk med speciell yoga!
Yoga naturlig hjälp mot migrän och annan huvudvärk.
Sedan jag för några år sedan hade Borrelia har jag lidit av en ständigt återkommande huvudvärk med svår smärta i bihåla och öron. Jag hade provat det mesta med mer eller mindre bra resultat när jag kom i kontakt med Migränyoga, en yogaform som Per Söder har skapat ur det som kallas Mediyoga. Per har själv haft mycket svår migrän, som började redan vid 2 års ålder, men är numera migränfri sedan han började med yogan för 19 år sedan.

Jag anmälde mig till en intensiv helgkurs i Yogamottagningens lokaler på Gärdet i Stockholm. Efter att ha åtnjutit en kopp Yogite var det dags att inta de mjuka ulliga yogamattorna. Lugnt och avslappnat började vi med att ligga i den så kallade dödspositionen där kroppen får vila lugnt så att alla spänningar kan släppa.

Helgen fylldes sedan med fakta om migrän och annan huvudvärk, varvat med yogaövningar, guidade meditationer, andningsövningar, en liten inblick i Ayurveda och de s.k. doshorna Kapha, Pitta och Vata. En spännande stund blev det när vi skulle ta reda på vilken personlighetstyp vi var enligt Ayurveda och hur det påverkade vår huvudvärk. Hur hormoner spelar en betydelsefull i roll för många när det gäller migrän blev ganska uppenbart när alla deltagare sedan fick berätta sin egen historia.

1,6 miljoner människor i Sverige lider av så svår huvudvärk att det påverkar livskvalitén. Av dessa är två tredjedelar kvinnor. Tyvärr finns det få neurologer i Sverige och desto färre som jobbar eller forskar inom området huvudvärk. De tekniker Per har utvecklat hjälper även när det gäller annan huvudvärk än migrän, som t.ex. spänningshuvudvärk, vilket är mycket vanligt i vår stressfyllda vardag. Det finns även en övning för att motverka demens.

Yogaövningarna är enkla, man behöver inte ha någon erfarenhet sedan tidigare av yoga och alla övningar görs sittande eller liggande vilket skapar en inramning och atmosfär av lugn och harmoni. Det finns övningar för att släppa spänningar, bli mer avslappnad och kunna vila och ytterligare andra för att höja energin och öka blodflödet. Ursprungsformen för den här typen av yoga är Kundaliniyogan där mycket fokus ligger på andningen. En kvinna som hade migrän under helgen blev plötsligt fri från anfallet efter en av andningsövningarna. Själv fick jag huvudvärk på lördagen, men tänkte på det som en typ av Herxheimer reaktion, d.v.s. att när något hjälper så förvärras symptomen först för att sedan lätta. Och mycket riktigt, under söndagen blev det bättre igen.

Vi fick med oss en CD-skiva hem och ett 40-dagars program att följa. Varje dag gör jag 25 minuter Migränyoga och det är ett enkelt program som känns mycket uppfriskande och som dessutom verkar fungera. Händer det att jag hoppar över yogan några dagar så är huvudvärken där igen, men eftersom det både är skönt och inte så tidskrävande kommer jag att fortsätta minst 40 dagar till.

Här får du veta mer om Migränyoga: http://www.yogamottagningen.se/...
Spa