Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Foto: Kokosvatten är känt för att innehålla en bra uppsättning elektrolyter. https://pixabay.com
Det här med träning och elektrolyter
Elektrolyter och träning nämns ofta i samma mening, men är du som jag som inte riktigt förstått vad de är till för och framförallt varför en del hävdar att man måste fylla på efter träning?

Någon kanske minns kemilektionerna på högstadiet och gymnasiet. Under någon av dessa dök definitivt begreppet elektrolyt upp. I kemin är kort och gott en elektrolyt en substans, exempelvis vatten innehållande fritt rörliga joner.

När det handlar om elektrolyter och träning tänker man i första hand på det som kroppen är expert på, nämligen att hålla balans för att fungera optimalt. Joner av olika slag i en viss koncentration i blodet är nödvändigt för att kroppen ska fungera, bland annat för nervernas och musklernas funktion. Så när man pratar om elektrolyter och träning handlar det främst om vilket fenomen som ligger bakom kroppens vätskebalans.

Jonerna kan exempelvis vara kalcium-, magnesium- eller kalium-joner. Enkelt kan man få fram en elektrolyt när man löser vanligt bordssalt i ett glas vatten. Då blir det natrium- och kloridjoner. Natrium är en vanlig ingrediens i sportdryck.

Joner av olika slag har betydelse för många processer i kroppen och natrium är en av de viktigaste. Vid riktigt hård träning i varma förhållanden förlorar vi en del elektrolyter via svettkörtlarna, men det är inte huvudsaken till att man tillsätter elektrolyter i sportdryck. Det handlar istället om att hjälpa kroppen upprätthålla rätt koncentration av elektrolyter i blodet när vi dricker efter träning.

Tänkt dig ett membran genomträngligt för vätska, men inte för de partiklar som finns i vätskan. Membranet är i det här fallet tarmväggen och på den ena sidan finns blodet och på den andra det vatten vi druckit. Det är ett naturligt fenomen att vätskan kommer att fördela sig på endera sidan tarmväggen så att ”osmotisk jämvikt” uppstår, med andra ord så att lika mycket salter i förhållande till vätska finns på endera sidan. Osmos är ett naturligt fenomen.

Om vi bälgar i oss en massa vatten utan elektrolyter så kommer tarmväggen att släppa igenom så mycket vatten att blodet blir utspätt och får fel koncentration för att ha den funktion som den ska. Det kallas hyponatremi och ett tillstånd som så småningom leder till döden.

Men ta det nu lugnt, de flesta av oss kommer inte ens i närheten av det här. Man pratar om ultra-maraton-löpare som inte äter utan bara dricker rent vatten under en längre tid. De flesta av oss tränar ett pass, dricker vatten och äter sedan middag där vi får i oss salter. Däremot är det bra att ha förståelsen med sig i bagaget när man hör det där med att ”man måste ersätta med elektrolyter när man har tränat hårt”. Det är alltså inte för att man svettas ut elektrolyter i första hand utan för att man ska behålla blodets delikata koncentration av joner trots at man släcker sin törst.
http://www.health.com/fitness/what-are-electrolytes, http://www.runnersworld.com/electrolytes























Spa