Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Varför färsk omega 3?
Tyvärr innehåller västerländsk kost allt mindre omega 3, som minskar inflammationen i kroppen, och mer av omega 6. Förr åt vi en kost som i stor sett balanserade de båda fetterna omega 3 och 6 i våra kroppar. Men idag dominerar den inflammationshöjande fettsyran omega 6. De två fettsyrorna konkurrerar om kroppens enzymer och det är inte bra för kroppen om omega 6 vinner den kampen.

Kroppen snabbar dock på läkning av skador och sjukdomar med hjälp av inflammation. Så omega 6 behövs. Men drar inflammationen igång i onödan och/eller blir kronisk, så kan den bidra till allvarliga sjukdomar. Modern forskning överväger hypotesen att kronisk inflammation ligger bakom de allra flesta av våra sjukdomar. Exempelvis har personer med hjärt-kärlsjukdom ofta plack i sina artärer. Placket får fäste i blodkärl som är inflammerade. Därför kan det vara direkt farligt att ha en stor övervikt av omega 6 i kroppen.

Obalansen i dagens välfärd uppstår genom att vi äter så mycket industrimat. En stor del av fettet i den kommer från processad omega 6 i form av exempelvis solrosolja, rapsolja eller majsolja. Men överskottet av omega 6 uppstår även då köttet från djuren som vi äter utfordras med spannmål som kommer från frön. Omega 6 bildas i frön och nötter. Billigt kött och en stor del av den odlade fisken ger oss därför mer omega 6 och mindre av omega 3.

Den omega 3 som finns i vegetabiliska oljor och gröna bladväxter har också en kort fettsyra (ALA). Kroppen kan bara omvandla en liten andel av dessa kortare fettsyror till de viktiga, längre fettsyrorna EPA och DHA. Det betyder att vegetabiliskt omega 3-fett har ett begränsat värde för hälsan. Växternas omega 3 har alltså en lägre kvalitet än den som förädlas i djuren.

Ekologiskt kött (inklusive vilt) där djuren betat friskt grönt utomhus, men framför allt fet fisk som ju bland annat äter alger, ger alltså mer och bättre omega 3. Växternas och algernas korta fettsyror omvandlas i fet fisk och fribetande djur till DHA och EPA. EPA verkar vara den fettsyra som reglerar humöret och kan lindra depressioner. Kroppen behöver också EPA för att motverka att blodet klumpar sig. EPA har också inflammationshämmande egenskaper. DHA är bra för hjärnan och ögonen och brist hos foster kan därför leda till hjärnskador och skador på synen. Hälften av fettet i hjärnans cellmembran är DHA med en koncentration i hjärnbarken, synapserna och mitokondrierna vilka alla är mycket viktiga platser i hjärnan. Därför är tillgången på DHA kritisk för att hjärnan ska fungera optimalt. DHA finns också i ljusreceptorerna i ögonens näthinna.

Omega 3 av högsta kvalitet – med de långa fettsyror EPA och DHA – finns idag främst i fet fisk och skaldjur. Exempelvis krabba, lax, sill och makrill. Särskilt mycket ses i vildfångad fet fisk. Ett dyrare, men ganska bra sätt att få i sig omega 3 är att äta kött från djur som betat gräs, exempelvis frigående kor.

Mot denna bakgrund, obalansen mellan omega 3 och 6, är det inte så konstigt att omega 3 är ett av våra vanligaste kosttillskott. Men då gäller det att äta tillskottet i en form som verkligen når ända in i cellerna. Annars gör det mer skada än nytta i kroppen

Över 90 procent av världens Omega 3 som kosttillskott kommer från fisk utanför Chile och Peru. Där kokas oljan i 300 grader och hälls i containrar och fraktas sedan på haven till exempelvis Europa. 60 procent av den oljan raffineras sedan i Norge. I processindustrin får oljan "ett nytt liv". Och det kan behövas för den långa resan från Sydamerika gör att oljan näringsmässigt är "död" vid framkomsten. Den har härsknat, men raffinering, destillering, blekning och olika tillsatser skapas ett kemiskt liv i fisk oljan för mänsklig konsumtion. Men näringseffekten avtar förstås ännu snabbare efter dessa olika industriprocesser.

Omega-3-fettsyrorna är instabila och det gör att oljan lätt härsknar (oxiderar) och den klarar inte heller upphettning så bra. Vid oxidering frisätts fria radikaler som skadar kroppens celler och därför bör man försöka undvika att få i sig oxiderad olja.

Men det finns god omega 3. God i smaken och god för både hälsan och naturen. Wellnesspatrullen testar en flytande olja av nyfångad lax och tobis - med lätt citrussmak!
kostdoktorn.se























Spa