Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Vardagsmotion, igen!
Med det inre leendet påkopplat får jag bild av hur en hurtig motionär tar sig till gymmet. Med bil som snabbparkeras och sedan tar hen hissen upp tre trappor för säkerhets skull. För bråttom, det har vi ju ;)

Men vad är det värt för kroppen att ha tre entimmespass i veckan , när de resterande 116 vakna timmar tillbringas mestadels sittande?

För så ser det ut i Sverige. Vi är väl medvetna om mycket, men också väldigt digitalt utvecklade - och närvaron med den kära skärmen sker till stor del på en stol, eller i en skön soffa. Ja, vi rör oss betydligt mindre idag än för 15 år sedan i Sverige, enligt professor Hellénius på hjärtkliniken, Karolinska universitetssjukhuset.

Det visar sig mer värdefullt för kroppen att promenera raskt en kvart om dagen, än att ha tre hårda pass på gymmet och sedan "vara still" resten av veckan.

Tänk då att öka vardagsmotionen så snart du har chansen. Själv jublar jag numera inför en (rull)trappa och så tar jag den i raska kliv. Skön känsla när musklerna svarar och en lätt hjärtklappning uppstår mot toppen av trappan. Då blir ju gympasset eller fotbollen med kompisarna grädden på moset för din kondition och hälsa!

Den som reser sig varje halvtimme från sittande, har fyra cm smalare midja, bättre blodsockervärden och blodfetter, samt lägre inflammationsnivå i kroppen än de som sitter timme efter timme framför sin skärm. Detta enligt en studie med 4 700 personer.

Så rör dig regelbundet, människa!
Livsstilsmottagningen vid Hjärtkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Stockholm
Spa