Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Träna din hjärna till att stressa mindre
Tiden är här då vi kan gå och träna, inte bara våra kroppar, utan våra hjärnor.

Meditation och biofeedback, som syftar att påverka hjärtrytmen, är indirekta tecken på hur vi kan påverka vår hjärnas koppling till vår läkning- och avspänningsreflex.
Allt fler forskare visar på att människor kan träna upp sin förmåga att med träning lugna sina hjärnor och på så sätt reglera immunsystemet att läka ut sjukdomar och inflammationer.

Att lära oss att medvetet påverka våra egna hjärnvågor kallas för neurofeedback. Utvecklingen inom detta område går rasande fort i takt med att datorer och hjärnforskning de senaste åren exploderat.

Biofeedback träning verkar minska ADHD och depression och till och med förbättra prestationsförmågan hos friska hjärnor.

Denna form av mental träning används allt oftare för att träna barn, ungdomar och vuxna med ADHD. De lär sig att försätta sig i tillstånd som underlättar fokus och koncentration.


Det finns allt mer bevis för hur vi själva kan ta kommandot över våra liv och skapa de tillstånd vi önskar för ökat välbefinnande. Dock får vi bästa resultatet om vi gör det kontinuerligt och i ett proaktivt skede. Träna idag och skörda frukten så väl idag som senare i livet. .

På Welledge har vi redan sen starten 2005 integrerat biofeedback träning som en del av våra program.

Den senaste utrustningen jag använder som du kan koppla till din smartphone eller platta via bluetooth är MUSE. Den ger feedback direkt från hjärnan (EEG) och stödjer dig att se hur väl du försätter dig i olika tillstånd som främjar närvaro, fokus och god återhämtning. Muse är ett kul designat huvudband som du kopplar trådlöst till din smartphone eller platta. Du kan läsa mer om den här http://shrsl.com/...

Jag använder den dagligen som ett komplement till min meditation sen jag fick min i september.























Spa