Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Springa i motvind
Många motionärer tvekar att ge sig ut på joggingtur eller power walk när vädret bjuder på hårda vindar. Senaste joggingrundan ställde jag mig frågan om det inte fanns någon som tänkt till om det här - och det fanns det.

Det blåser året om, men det är inte för inte som man talar om höststormar. Varje gång jag joggar i hård blåst ställer jag mig alltid frågan om inte någon kommit på några enkla tips för att göra upplevelsen lite trevligare. För håll med, det är bara otrevligt om man bortser från medvind då man bärs fram av en osynlig hand i ryggen. Även medvind får emellertid en bitter eftersmak då det är svårt att släppa tanken på hur samma vind kommer att kännas när man ska hem igen.

På en amerikansk löp-blogg hittade jag vad jag sökte. Bloggen heter Run to the Finish och skrivs av Amanda Brooks. Den gyllene regeln som hon nämner är ju ganska självklar, trots det applicerar jag den sällan eftersom jag ofta har en föreställning om vilken runda jag vill springa snarare än i vilken riktning. Regeln lyder: Ta motvinden på utvägen.

Det finns två anledningar till denna regel. Den ena är att det är bättre att lägga krut på att kämpa mot vinden på utvägen när man har gott om kraft under bältet - både mentalt och fysiskt. Risken är annars att man känner sig besegrad och nedslagen av vädrets makter då man strävar på i motvind när man redan är trött. Den andra anledningen är kroppstemperaturen och att det kan kännas kallare att springa i motvind. På hemvägen är man ofta svettig vilket kan göra att man lätt kyls av. Vind plus svett kan dessutom göra att man skakar vilket bara gör att man slösar bort onödig energi.

Blåsiga dagar kan man göra sällskap med några kompisar och helt enkelt ligga på rulle som man säger när man cyklar, men kort och gott att den första personen tar vinden och de andra får det lite lättare bakom. Sedan växlar man så att alla får ligga och dra någon gång. Avstånden man ska hålla är 60 cm - 1 m bakom.

Amanda Brooks hänvisar till en studie på det här ämnet där man visat en minskning av syreförbrukning med 6% då man springer bakom en annan löpare när det blåser. Med andra ord behöver man inte jobba lika hårt även om skillnaden är ännu större när man cyklar.

Hur man klär sig kan också ha en betydelse. Nu för tiden har många joggare rätt åtsittande kläder, men för inte så länge sedan var modet lite säckigare kläder och jag har en del sånt kvar i min garderob. När det blåser ska man tänka på att klä sig i lager och att ha kläder som inte fladdrar och tar vind. Man vill inte bli som en dragracingbil med en fallskärmsliknande bromsande ballong-jacka bakom sig.

Det var det handfasta, men det fanns även lite matnyttigt för teknik och inställning. Vädret kan man inte ändra på men man kan ändra var man lägger sitt fokus. Istället för att fokusera på fart och kilometertider se det som en styrketräningsdag.

En egen reflektion jag gjort som bor på den skånska slätten är att konstant vind är en sak att ta sig fram i, men är det byigt med vindar som skiftar både i riktning och styrka är det väldigt bra träning för bålstabiliteten. Brooks menar att man inte ska kämpa mot vinden och på det sättet slösa energi utan göra det man kan mer liknande när man springer uppför eller nerför en backe.

Andningen menar vissa kan underlättas om man vrider huvudet något åt sidan istället för att andas ut rakt i motvinden. Vad gäller kroppshållningen är det svårt att förbli avslappnad när man ska parera ojämna vindstötar eller då man blir frustrerad över att det känns som att springa i en osynlig vägg. Det är då lätt att man kutar ryggen, drar upp axlarna och därmed skapar en onödig muskelspänning i hela kroppen. Det är lättare sagt än gjort att slappna av då, men det är kanske då man mest av allt ska minnas att le åt sig själv och minnas att motion inte är på dödligt allvar utan man varit duktig och gett sig ut trots allt.

Källa: https://www.runtothefinish.com/...























Spa