Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Foto: Det här är Rustas foam roller.
Skum-rullen - en muskelvän
Nej, den har fått behålla sitt engelska namn även här – foam roller. Från att ha varit en mystisk teknik bara använd av professionella idrottsmän och fysioterapeuter, verkar den har gjort sitt intåg i mångas hem.

Den behöver inte vara dyr och den finns i otaliga utföranden beroende på vad man i huvudsak vill använda den till. På ebay finns de för under en hundra-lapp men risken är naturligtvis att den fastnar i tullen varpå priset blir betydligt högre. I Sverige finns ett stort utbud på Sportamore.se, själv har jag köpt min på Rusta, fri från ftalater och allt!

Vad ska man då ha denna mojäng till. En hård rulle av skum cirka 50 cm lång och 15 cm i diameter, ibland med ruggad yta, ibland även riktigt knölig för att verkligen kunna gräva sig ner i din vävnad och göra en av de saker man kan ha den till: massage. Massagen som går på djupet kallas på engelska myofascial release, på svenska känd som en form av bindvävsmassage. Eftersom man med den här rullen kan utföra den på egen hand kallas den ”self-myofascial release” förkortat SMR.

Fascian är den mjuka vävnad som omger våra muskler och därmed står för skydd och stöd. Fascian kan bli begränsande på grund av överträning, någon form av trauma eller inaktivitet. Det kan även bli inflammation i fascian vilket resulterar i smärta och irritation och mer inflammation.

Man kan naturligtvis fortfarande gå till en bindvävsmassör, men nu finns foam rollern som gör att man kan klara sitt dagliga behov alldeles själv. Säkerligen blir det bättre hos en massör, men något som ger lite frihet och en annan kontinuitet är ju aldrig fel. Med den här tekniken kan man släppa på muskelspänningar genom att sätta tryck på specifika punkter och områden. Blodflödet till de lite onda områdena ökar och läkning kan ske. Musklerna får då lättare att återhämta sig och vi kan återfå förlorad rörlighet.

Det låter kanske svårt och vetenskapligt, men för hemma-brukaren verkar man komma rätt långt med att gå igenom kroppen och rulla runt där det gör lite så där lagom ont. Det man får hjälp med i otaliga youtube-videos är att guidas till områden på kroppen som håller nyckeln till en rörligare kropp. Väl där får man helt enkelt känna sig fram och beroende på hur ont det gör, lägga sig på den nivån som ändå är ”ont-skönt”. För det gör ont, men det ska ändå vara uthärdligt. Fördelen med att man gör det själv är att man kan kontrollera förloppet själv – gasa och lätta på gasen.

Om man går till en sjukgymnast då och då är det aldrig fel att konsultera denna innan man börjar själv-behandla sig själv, för oss andra verkar det räcka att gå på känsla.

Den här typen av själv-massage hjälper till att återställa rörlighet vilket vanlig stretching i flera fall inte ensamt klarar av. Det är just därför foam rollern tagits emot så väl av den stora massan. Man kan på ett enkelt sätt åstadkomma mer.

På youtube finns otaliga klipp om hur man ”foam rollar” så det bifogade klippet är ett exempel på träningsprogram som med fördel kan vara en start på dagen. https://www.youtube.com/...

Kortfattat ger man lagom tryck till ett muskelområde med hjälp av sin kroppstyngd. Man rullar sakta runt i området och stannar cirka 30 sekunder, ibland längre. Ibland släpper spänningen snabbare ibland tar det längre tid. Om det är områden som gör riktigt ont närmar man sig det bäst genom att rulla på områdena runt omkring, då kan obehaget i centrum successivt minska. Undvik att rulla direkt på leder och ben.

Det finna många olika rullar på marknaden. Den som verkar klara både rörlighet och massage verkar vara de lite längre rullarna med en relativt slät yta. Kom ihåg att de ska vara hårda, för att rulla lätt mot golvet och inte tryckas ihop av kroppstyngden. Det gäller att hitta en hårdhet som känns lagom ond-skön. För mer specifika områden kan man även använda bollar och rullar av andra format.























Spa