Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Skönhetssömn – finns det?
De allra flesta av oss är nog eniga om att linjer, kråksparkar och några åldersfläckar här och där ger ansiktet karaktär och är charmigt. Det är alltså inte en porslinshy utan minsta lilla ”skavank” vi är ute efter, men däremot vill vi ha ett piggt – och inte ett trött – utseende.

Det finns många myter och faktoider (påståenden som upprepats så många gånger att alla tar för givet att de är sanna) som florerar bland hälsa och skönhet. Förmodligen har du hört och läst om ”skönhetssömn”, att ”nyckeln till ett piggt och ungdomligt utseende är en god nattsömn” och att ”huden speglar hur vi mår”.

Dessa påståenden är dock varken faktoider eller myter, så du kan lugnt fortsätta att läsa. Det stämmer nämligen mycket väl att för lite av eller för dålig kvalitet på sömnen leder till att vi ser tröttare och hängigare ut samt att huden åldras snabbare. Det som händer är att huden får brist på fukt och lyster, den blir ofta grå och trist i tonen, linjer och rynkor blir mer framträdande och många får mörka ringar och/eller påsar under ögonen, det sistnämnda eftersom regleringen av blodkärlen inte fungerar optimalt.

Det är under nattetid som uppbyggande hormoner frisätts och ser till att kroppen och hjärnan återhämtar sig, genom att förnya och reparera vävnader och celler. När vi sover bekämpar kroppen exempelvis fria radikaler som bryter ned och bidrar till åldrande och reparerar skador från exempelvis UV-strålning. För lite av den välgörande djupsömnen leder ofta till högre halter av kortisol, ett stresshormon som kan sakta ned kollagenproduktionen i huden (kollagen = stödjevävnad i bland annat huden som vi successivt får mindre och mindre av ju äldre vi blir) och bidrar till att bryta ned hudceller. Cellförnyelsen är som mest aktiv timmarna runt 01:00, så för nattugglor som jag själv, kan det vara läge att se till att komma i säng i tid.

Sömnen har även stor betydelse för exempelvis prestationsförmågan, att ny kunskap lagras, muskelåterhämtning och uppbyggande efter träning, immunförsvaret, att pulsen, andningsfrekvensen och blodflödet i hjärnan sänks samt övrig fysisk och psykisk hälsa.

Sju till åtta timmars sömn per natt brukar anges vara optimalt för kroppens alla funktioner, så även för huden. Men det viktiga är egentligen inte hur många timmar du sover totalt, utan att du får tillräckligt av djupsömnen – för det är under djupsömnen som de vitaliserande och reparerande aktiviteterna sker. Och hjärnan är så pass smart att om den inte får sina sju till åtta timmars sömn per natt så kommer den att se till att förlänga faserna med djupsömn, men förkorta faserna med lättare sömn, så att effekten av sömnen kan bli densamma trots kortare sovtid. Detta kan vara bra att veta så att man inte går och oroar sig över att man sover för lite, i onödan – för oron över sömnen kan vara minst lika skadlig som själva sömnbristen, som ju kanske inte är en brist.

Hur vet jag då om jag har brist på den välgörande djupsömnen? Att ha lätt för att nicka till under dagen, vara lättirriterad, ha sockersug och svårt för att koncentrera sig, kan vara tecken på detta. Det finns appar att ladda ned till smartphonen, som kan ge dig ett hum om sömnläget. Och för många kan, som sagt, bilden som möter dem i spegeln visa hur det står till.

KÖP DINA KOSTTILLSKOTT PÅ EKOBUTIKEN.SE: http://www.ekobutiken.se/...























Spa