Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Skjut åldrandet framför dig
Vad består en hälsosam diet av? Vad består den inte av? Två enkla frågor som i vår tid inte har ett enkelt svar fördmodligen eftersom experterna helt enkelt inte är överens. Men det kanske finns ett enkelt svar.

Det går att räkna upp livsmedel eller framförallt ingredienser i livsmedel som de flesta är överens om är onyttiga, men att vända på steken och säga hur man ska sätta ihop en hälsosam diet handlar mycket om ett större perspektiv. Det är helt enkelt svårt att se ätande med ett helhetsperspektiv.

Det finns så många olika perspektiv – förhållande mellan fett, protein, kolhydrater, icke-inflammatorisk mat, blodtryckssänkande mat, GI, tillagningsmetoder, vilka fetter man äter, undvikande av socker, fettsnålt, glutenfritt, färggrant, efter blodgrupp – för att nämna några.

Sen dyker plötsligt ett nytt rön upp om något ämne som är cancerframkallande och allt man tidigare levt efter känns som det kastas omkull. Jag tror många kan känna igen sig och det enda man har att återvända till är Livsmedelsverkets rekommendationer: Ät en varierad kost!

Men hur åldras vi, hur uppkommer sjukdom och framförallt varför åldras vi i förtid? Det är ett perspektiv som passar in i en tid där långt liv är detsamma som rikedom. Vi måste då förflytta oss till områden med komplicerade kemiska processer som slutar med två liknande ämnen förkortade AGE respektive ALE – när protein- alternativt fettmolekyler reagerar med sockermolekyler. Många kan känna igen det från chips-larmet för några år sedan med smeknamnet “galna-chips-sjukan”, som handlade om när kolhydrater upphettas och reagerar med antingen fett eller protein – bröd, kyckling med knaprigt skinn, chips, kaffebönor, fleromättat fett som upphettas eller utsätts för ljus osv

Så som man talat om det mest kan man undvika dessa ämnen om man väljer tillagningsmetod till långkok och fuktig tillagning (gryta) istället för höga temperaturer och torrt (grillning, ugn). Men beroende på vem som berättar om det här ämnet varierar vikten man lägger på att AGE/ALE även bildas i kroppen, alltså av oss själva oavsett om vi äter rawfood eller grillat.

Men hur ska de ha det? Ska man välja sina tillagningsprocesser noggrannare eller ska man ändra på sammansättningen i sin kost – eller båda? Enkelt uttryckt fokuserar Livsmedelsverket på tillagningsmetoder och LCHF- och paleo-folk på att dra ner på kolhydraterna för att ämnena inte ska uppstå i kroppen.

Vi åldras, ingen kan undgå det. För tidigt åldrande med matt hud och dålig syn samt kroniska sjukdomar som diabetes 2, hjärt-kärl-sjukdom, autoimmuna sjukdomar, alzheimers sjukdom osv, vill vi naturligtvis undvika så länge som möjligt. Med ålder och vid många kroniska sjukdomar kan man generellt säga att man ser förhöjda värden av AGE/ALE och att de sätter igång en inflammatorisk process i kroppen som leder till symptomen. Det är bakgrunden till att ämnena ALE/AGE blivit så intressanta. Man försöker få reda på vad orsaken är att de finns i kroppen och hur vi kan minimera den mängd vi utsätter oss för. En viss mängd kan vi hantera.

De slutsatser och enkla riktlinjer som är summan av mycket komplicerade processer och diskussioner där man ska vara medveten om att vi människor faktiskt inte vet allt än, verkar ändå passa in i den bild som långsamt börjar formas av både läkarfolk och alternativmedicinare.

Två ämnen står ut som relativt enkla recept att undvika för en bättre hälsa: fruktos och fleromättade fetter. (Det ska tilläggas att det är viktigt att ha en tillräckligt av och en korrekt balans mellan omega-3 och -6, men utöver det är är det bättre att använda sig av mer stabila fetter.)

Vakta på fruktosen och de fleromättade fettsyrorna, undvik mat med innehållsförteckning och variera tillagningsmetoderna så att det inte bara blir höga temperaturer och torrt utan även kokning under längre tider.

Även om man lagrar sina känsliga fleromättade oljor mörkt och svalt kan de i kroppen “gå sönder” och bli till ALE. Tillkomsten av AGE i kroppen kopplas direkt till blodsocker och ökade linjärt med det, medan man såg en exponentiell ökning när det gällde fruktos.

Att äta rätt kanske inte är så komplicerat trots allt!























Spa