Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Simma dig i form
Simning är en utmärkt motionsform som är lätt att glömma bort när man har bestämt sig för att börja träna. Snabbt kommer man igång dessutom, endast badkläder och inträde till bassängen behövs.

När man pratar träningstid per vecka brukar exemplen oftast handla om raska promenader, joggning eller cykling. Simning glöms ofta bort både som aktivitet och som komplement till de andra motionsformerna.

Alla träningsformer är specifika på sitt sätt, men simning skiljer sig ändå åt på flera punkter. För det första omges man med vatten som gör att ben, leder och muskler undgår gravitationen. För människor med olika former av ledproblem där påfrestningar av vikt ger smärta är ju vattnet ett ypperligt medium. Även för överviktiga som har svårt att röra sig, kan simning vara en ingång till mera träning.

Precis som man kan jogga och cykla på olika nivåer träningsmässigt, kan man även simma på olika sätt. Simning som motionsform ger både kondition och styrka, men är också en utmärkt återhämtnings-aktivitet som är skonsam mot muskler, leder och skelett.

Beroende på simsätt kommer olika muskler i centrum, men generellt blir man starkare i axlar, armar, mage och rygg. Det är dessutom delar av kroppen som lätt glöms bort av löpare och cyklister som mest använder sina underkroppar.

Bröstsim som är det simsätt som de flesta av oss paddlar omkring i tränar översta delen av bröstet, överarmarna, övre delen av ryggen och lårens in- och yttersidor. För att få ut max i träningen, ta mindre och snävare armtag och böj bara knäna i bensparken utan att använda höfterna.

För den grupp som behärskar frisim så kommer lite andra muskelgrupper med - armar, bröst, rygg, magmuskler, höfter och lår. Vill man få mycket ut av frisimmet så ska man framförallt tänka på att ta kraftfulla och få simtag snarare än små och lite slarviga.

Vatten erbjuder visserligen en befrielse från gravitationen, men det är också ett tyngre medium att röra sig i och erbjuder ett betydligt tyngre motstånd att röra sig i än luft.

I en artikel om simning på time.com intervjuas en forskare från Indiana University vid namn David Tanner om simning. Han menar att en av nyckelfaktorerna när man simmar är andningen. När man joggar eller cyklar andas man in snabbt och ganska ytligt för att därefter göra en kraftfull utandning. När man simmar är det tvärtom. Man tar ett djupt andetag och släpper sedan ut luften sakta. Detta sätt att andas stärker enligt Tanner andningsmuskulaturen på ett effektivt sätt.

Så nog ger simningen en mer helkroppslig genomkörare jämfört med cykling och joggning. En annan fördel verkar vara att ryggen är i horisontellt läge utan påverkan från stötar. Det kan om något vara ett välkommen inslag för den som har långa dagar i hukande ställning framför en dator.

Men som med alla träningsformer så gäller det att skynda långsamt. Tanner rekommenderar 3 stycken 30-minuterspass per vecka till att börja med, vilket påminner om när man ska komma igång med cykling eller joggning.

Gruppen dit jag själv räknar mig, som upplever att ett besök i simhallen är en rätt kall och obehaglig utflykt tröstar förstå-sig-påarna med att man vänjer sig rätt så snabbt. Ett plus för simningen är dessutom att utrustningen man behöver är rätt mininal: ett par badkläder och de behöver ju inte ens vara särskilt moderna eftersom man är täckt av vatten hela tiden.

Simma lugnt!

Källa: http://time.com/... http://iform.se/... http://aktivtraning.se/...























Spa