Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Siffran som etsat sig fast
10 000 steg har blivit någon sorts magisk gräns för vad som anses vara en bra dag på fitnesskontot. Men nu börjar det diskuteras om de där 10 000 stegen verkligen säger så mycket.

Nu gör sig många experter hörda i olika artiklar på nätet om den magiska gräns som var och varannan människa känner till som ett godkänt resultat på rörelsekontot en dag i veckan. Siffran är inhamrad lika effektivt som när vi använder diskmedlet Yes och motiverar det med sanningen att ”det är så drygt”, bara för att det sägs i reklamen.

Så varifrån kommer den magiska siffran 10 000 steg? Det finns en studie från 1960-talet som kom fram till den siffran, men sedan var det förmodligen i upptakterna inför de olympiska spelen i Tokyo 1964 som begreppet fick ett lyft och satte sig. Stegräknaren blev nämligen en hajp i Japan inför de olympiska spelen och ett företag lanserade en modell som kallades manpo-kei och betyder 10 000 stegräknare. Precis som med Yes diskmedel kommer alltså siffran i sitt yttersta från en slogan. Sedan dess har måttet 10 000 steg om dagen blivit ett mål för människor över världen.

Nu kan det ju vara så att Yes diskmedel är drygare än alla andra flytande motsvarigheter och att 10 000 är en lämplig siffra på hur många steg som utgör ett bra mål för rörelse om dagen, men det var i alla fall så det började. Dessutom är 10 000 en väldigt enkel siffra att komma ihåg och som alla vet som håller på med mål i företagsvärlden är det inte bara en detalj i sammanhanget utan en förutsättning. Målen ska vara lätta att komma ihåg och jag tror säkert många skulle kunna bli väckta mitt i natten och svara på frågan hur många steg som är lämpligt att ta under en dag.

Det är därför inte konstigt att stegräknare som återigen fått ett uppsving under senare år men i en något annorlunda utförande än på 60-talet. Nu finns den dels i våra telefoner och diverse appar och sedan i den nya stora branschen ”fitness-armband”. En del av frågan som nu stöts och blöts handlar faktiskt om mjukvaran i dessa apparater, för ett steg kan både vara ett intensivt steg med kraft och ett tramp framför kaffeautomaten. En del av teknologin är bättre på att skilja mellan olika aktiviteter, men för andra är ett steg inget annat än ett steg.

Fitbit som har sålt mer än 38 miljoner stegräknare som nu lite finare kallas ”fitness trakters” uppmanar sina användare att uppnå målet av 10 000 steg varje dag. Däremot kan man justera siffran till något som passar en själv.

Det verkar som att experter har hamnat i luven på varandra vad gäller hur vi ska sätta ett fitness-mål för att det ska få betydelse och nytta för så många som möjligt. Senare år har flera studier istället försökt hitta en magisk tidsgräns för hur länge man ska träna per vecka. En av dessa siffror är 150 minuter i veckan av minst medelnivå på träning. Att uppnå ett sådant mål påstås sänka risken för kroniska sjukdomar och hjärt-kärl-sjukdom. Dessa 150 min kan brytas ner till 10 minuters-pass. Forskare menar att kroppen inte känner skillnad.

En expert vid namn Ben Kelly som intervjuas i artikeln ”The 10,000-step myth and the real health goals you should aim for” på telegraph.co.uk, menar att träning är den mest inflytelserika parameter när det handlar om dödlighet. Vikten har mindre betydelse. Han är istället inne på att sätta mål i vilken vilopuls man har, vilket ju kan tyckas som ett djärvt drag som verkligen handlar om att sätta ett mål. Den magiska gräns som han ser är då 60 slag per minut, om man har högre vilopuls så måste man träna mer. I det perspektivet är de 10 000 stegen inte viktiga om de inte genomförts med intensitet. Som man talade om de 10 000 stegen i begynnelsen var att de skulle tas i en promenadtakt som är så rask som när man har bråttom till ett möte. Strax under nivån att man tappar andan med andra ord.

Ett annat intressant mått som det också finns appar för är inaktivitet. Att man sätter ett mått för hur länge man max får vara inaktiv. Siffran enligt dr Kelly är 90 minuter. Om man tar som vana att ställa sig upp, stretcha och gå ut för att ta en nypa frisk luft var 90 minut är det en stor tjänst för kroppens välbefinnande. En app som hjälper till med det är bl a Alarmed.

Men sedan ska man inte underskatta en siffra som 10 000 steg som faktiskt satt sig som ett plåster på stora delar av en stillasittande värld. Det är något mycket positivt med det och de 150 minuterna träning per vecka, eller att inte vara inaktiv mer än 90 minuter har en bit på väg innan människor lever sina dagliga liv med dem i åtanke.

Källa: http://www.bbc.com/...























Spa