Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Säsong för syrning
Boosta ditt immunförsvar med syrade grönsaker. November är säsongen för att syra.

Jäsning eller fermentering är en av de äldsta sätten som finns att konservera mat och dryck på. Människan lär ha lagrat mat genom jäsning ända sedan bronsåldern. Jäsning är emellertid en bred term, men en form av jäsning handlar om mjölksyrajäsning vilket i dagligt tal även kallas syrning.

Vid mjölksyrajäsning alltså syrning, sänks pH-värdet i livsmedlet genom att ofarliga bakterier (mjölksyrabakterier) bildar mjölksyra. Följden blir att andra bakterier inte trivs och livsmedlet håller länge. För att mjölksyrabakterierna ska trivas krävs lagom salthalt, rätt temperatur och syrefri miljö.

Mjölksyraproducerande bakterier kallas även probiotika och är de bakterier som vi vill ha en god balans av i mage och tarm. Då och då behöver man, beroende på livsstil och kosthållning, tillföra lite av de goda mjölksyraproducerande bakterierna. Dessa håller skadliga bakterier stången och återställer tarmens normala bakterieflora.

En känd syrad grönsak är sauerkraut eller surkål som vi kallar den. Det är Tysklands ”sura kål”. Det var emellertid först på 1500-talet som tyskarna började syra sin kål. Först ut med att syra grönsaker anses annars kineserna vara. Man tror att arbetarna som byggde den kinesiska muren för 2000 år sedan började syra riven kål i risvin så att de skulle kunna äta den även när det inte var säsong. Det lär ha varit Ghengis Khan som förde med sig den till Europa 1000 år senare.

I östeuropa är surkålen populär och i varje land har den sitt eget namn. Det var vid den här tiden, i november som man förberedde sin kål inför vintern och beroende på hur stor familj man hade att försörja avgjordes mängden.

Man brukar säga att hälsa börjar i magen, i alla fall kan man drabbas av en rad problem som allergier och autoimmuna sjukdomar om man inte har balans där. Det enklaste och snabbaste sättet att påverka balansen i magen är genom kosten.

Trots att vi är så stora lever vi i nära samklang med de minsta – bakterier, virus och svamp. Har vi de ”rätta” på vårt lag kan de motverka inflammation och hålla tillväxten av skadliga bakterier i schack. Vi kan även effektivt producera vitaminer, aminosyror, ta upp mineraler och göra oss av med gifter. En god balans i magen kan kontrollera astma och minska risken för allergier, till och med vårt humör och vår mentala hälsa stärks. Även vikten balanseras.

Men listan med positiva effekter av rätt bakteriebalans genom att äta mjölksyrade grönsaker kan göras ännu längre. Mercola, en tung hälsoexpert skriver:

- Förbättrat mineralupptag och produktion av vitaminer som B och K2 vilket i förlängningen håller kalcium utanför kärlen och därmed minskar risken för hjärtinfarkt och stroke.
- Förebygger övervikt och diabetes och reglerar fettupptaget från kosten.
- Minskar risken för cancer.
- Förebygger acne.

Numera finns det kapslar med dessa goda bakterier, men när man läser vad hälsofolk skriver så lutar det åt att syrade grönsaker ändå är överlägsna vad gäller vad de kan göra för vår inre hälsa.

Det finns många recept på nätet som beskriver hur man gör sina egna syrade grönsaker, men man kan också köpa färdiga i affären. En sak man då ska känna till är att det finns sådana som står i kyldisken och sådana som står i butikens vanliga hyllor. Det verkar som att det är skillnaden mellan opastöriserad och pastöriserad – alltså upphettning med syfte att ta död på skadliga bakterier. I det här fallet är det ju bakterier man är ute efter och pastöriseringsprocessen gör med säkerhet inte skillnad på de ”onda” och de ”goda”. För att ge magen ett tillskott av probiotika välj därför den opastöriserade från kyldisken.























Spa