Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Så blir tuppluren som bäst
Världen verkar vara delad i två vad gäller tupplurens välgörande effekter. Förmodligen beror det på vem man är och hur man sover på natten om det anses bra eller inte med en tupplur.

Nog finns det pekpinnar med det här med att ta sig en tupplur framåt eftermiddagen. För människor med insomnia skrivs det ibland om att tuppluren förstör sovschemat och nattsömnen ännu mer, medan andra menar att varför inte passa på att ta en tupplur när kroppen säger att den är redo att vila. Den grupp människor som inte anser sig få tillräckligt med sömn under natten verkar en tupplur bara vara bra för.

En gallupundersökning från 2013 redovisar att 43% av amerikanerna tror att de skulle må bättre om de fick sova lite mer än de gjorde. Enligt en artikel på health.com menar författarna att trenden är just den, att fler och fler försöker hitta stunder på dagen då de kan sno åt sig en liten stund för en energigivande tupplur.

Företag hänger dessutom på tåget. De amerikanska företagen Google, Ben & Jerry´s och Proctor and Gamle uppmuntrar sina anställda att ta paus för en tupplur. På University of Michigan, ett av flera colleges, finns speciella rum där man kan vila upp sig.

Jag tillhör själv dem som både har tagit tupplurar i bibliotek och på toaletter, och Wall street Journal menar att det finns många, många som gör just det berättar health.com. Det är ju en stor händelse att tuppluren börjar få lite acceptans och att kroppens signaler passar in i våra inrutade effektiva liv.

Det är helt som det ska att man blir tröttare allt eftersom dagen går mot kväll, men så finns det även de människor som blir lite trötta och sega under eftermiddagen. Anledningarna är säkert många: kvaliteten av nattens sömn, kost och vanor för att nämna några.

Någon myntade begreppet ”power nap” och en kortare vila kan verkligen få fart på hjärn-aktiviteten, göra en mer allert och förbättra minnet. Den kan till och med vara bra för midjemåttet eftersom många när de känner sig trötta istället tar sig något kaloririkt att äta. Förmodligen är det just att vår effektivitet och klarhet får sig en ”boost” som gör att vissa företag uppmuntrar sina anställda att vila om kroppen klagar.

Vi skulle ju inte vara nutidsmänniskor om vi inte frågade oss hur vi skulle få mest ut av tuppluren, helt enkelt maximera effekten av den. Här kommer några tips från en expert.

Michael Grandner, psykiatri-lärare på University of Pennsylvania's Perelman School of Medicine, säger i en intervju på health.com att allt handlar om timing. Man ska försöka lägga in tuppluren så nära dagens mitt man kan. Före lunch är för tidigt och lägger man in den för sent på eftermiddagen riskerar den att påverka nattsömnen. Någonstans mellan 12 och 15 är perfekt.

Från timing går Grandner till tid. Den ideala tiden för en power nap är 20-30 min. Man kan gå upp till 60 minuter men då blir det en ”nap” utan ”power” framför då effekten på hjärnans funktion och allerthet minskar. Går man över 60 minuter hamnar man i en djupare sömn och riskerar att bli lite luddig resten av dagen. Mobiltelefonens nedräkningstimer är alltså perfekt för det här. Det finns även appar specifikt för tupplurar och dessa verkar vara en timer av det enklaste slaget, men att man har möjlighet att spara olika tidsintervaller så att det blir lätt att välja exempelvis 5 eller 20 minuter.

Ett annat tips från Grandner är att inte göra det alltför bekvämt, soffan eller en fåtölj är perfekt. Använd öronproppar för att stänga ute irriterande ljud.

Sist men inte minst, det viktigaste är inte att somna utan effekten av en energiförhöjare kan även komma av en stunds vila då man helt enkelt sluter ögonen och slappnar av 20-30 minuter.

Källa: http://www.health.com/...























Spa