Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Omega-3 för fastare och fräschare hy
Huden är kroppens största organ, och liksom du kan påverka exempelvis hjärt- och kärlhälsan genom kosten, kan mat skydda och bygga upp huden inifrån. Vad vi äter påverkar bland annat hur känsliga vi är för solens ultravioletta strålar, som tillsammans med rökning hör till de skadligaste faktorerna för huden. Du kan inte äta bort befintliga rynkor, men väl minska uppkomsten av nya och samtidigt få en fastare, fräschare hud med mer lyster.

Att äta fet fisk flera gånger i veckan är en fördel inte enbart för hjärtat och hjärnan, även huden har god nytta av omega-3-fettsyror. Omega-3 har en antiinflammatorisk effekt vilket är bra då inflammation har en stor roll vid hudens åldrande. Omega-3 sägs också kunna bidra till att öka kollagenproduktionen (kollagen = ett fiberprotein som det finns mycket av i stödjevävnad i bland annat ben och hud och som vi successivt får mindre av ju äldre vi blir).

Den minskade risken för inflammation tillsammans med att omega-3 stärker hudens immunförsvar, tror man är anledningen till att man i studier funnit att omega-3 skyddar huden från att skadas av UV-strålning och drabbas av hudcancer.

Också atopiska hudeksem, psoriasis och torr och flagnande hud tycks förbättras av en kost rik på fet fisk.

Lax är nummer ett på listan, följt av makrill, sill, strömming, sardiner och tonfisk. Omega-3 från alger är det enda alternativet för vegetarianer att få i sig den direkta formen av de nyttiga omega-3-fettsyrorna EPA och DHA. Övrig vegetabilisk omega-3 – från exempelvis valnötter, krossade linfrön och rapsolja – är långt ifrån lika effektiva omega-3-källor, eftersom dessa inte innehåller den direkta formen av EPA och DHA. I stället måste en omvandling till dessa syror ske i kroppen, där så mycket som 80–90 procent går förlorad i processen. Så satsa på omega-3 från alger eller fet fisk!

Det allra bästa är förstås att äta fet fisk eller alger för att få i dig omega-3, men om du har svårt att få i dig detta så ofta som varannan dag är tillskott med omega-3 ett hett tips. Se bara till att tillskottet är från fet fisk eller alger och även innehåller antioxidanten E-vitamin (tokoferol), som gör att oljan håller sig färsk och inte härsknar.

Hur mycket omega-3 ska man då få i sig? Rekommendationen från Livsmedelsverket ligger på cirka 3 gram omega-3-fettsyror per dag. Det är ungefär vad en portion lax (150 gram) innehåller. Livsmedelsverkets är inte kända för att ligga i överkant i sina rekommendationer (då dessa ofta anger vad man bör få i sig för att inte drabbas av bristsjukdomar), så du kan med gott samvete öka på denna mängd!

KÖP DINA KOSTTILLSKOTT PÅ EKOBUTIKEN.SE: http://www.ekobutiken.se/...























Spa