Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Mycket blått ljus
Vi vaknar och kollar mail på telefonen, läser morgontidningen på surfplattan, kollar sociala medier på vägen till jobbet, jobbar framför datorn, och tittar på tv på kvällen. Skärmarna avger blått ljus som inverkar på våra biologiska kroppar.

Dålig sömn, irriterade ögon och huvudvärk är klassiska reaktioner av för mycket blått ljus, men blått ljus möter vi långt ifrån bara från våra skärmar. Det finns överallt omkring oss. Blått ljus är vanligt ljus från solen av en viss våglängd. Det tillhör ett av de mest energirika formerna av synligt ljus.

Blått ljus anses vara det som styr våra kroppars vakenhet i det som tillsammans med sömn utgör vår dygnsrytm. Det blå ljuset får oss alerta, får vår reaktionsförmåga att vara på topp, höjer vårt humör, och ökar vår känsla av välbefinnande. Det är i sin naturliga form.

Förmodligen känner inte kroppen någon skillnad mellan naturligt och artificiellt blått ljus. I och med vårt digitala liv omger vi oss av blått ljus från det att vi vaknar tills vi går och lägger oss. Det kommer från skärmarna på mobiltelefoner, datorer, lågenergi och LED-lampor.

Forskningen är inte ifatt än, hur det här påverkar oss på sikt. Flera läkare uttrycker i en artikel på health.com en oro. En av dessa Anam Qureshi menar att blått ljus är särskilt bekymmersamt eftersom varken linsen eller hornhinnan filtrerar bort det.

Att ögonen blir ansträngda efter många timmar framför en skärm kan ha med fler anledningar än den blå ljuset att göra. Skärmen är på konstant avstånd och det är jobbigt för vilken muskel som helst att vara i ett och samma läge en längre tid.

För att ge ögat lite vila så är därför 20/20/20-regeln något att lägga på minnet. Den innebär att man tar en paus var tjugonde minut och tittar på något 20 fot (cirka 7 meter) bort under 20 sekunder. Man kan titta ut genom fönstret eller neråt korridoren. Man kan ta hjälp av att få en påminnelse av telefonen.

Det som däremot visats i studier är att det blå ljuset för kroppen betyder att produktionen av melatonin ska minska. Melatonin är det hormon som hjälper kroppen hålla en hälsosam dygnsrytm. Att inte glömma att blinka är ett annat tips. Det är lätt att blinkfrekvensen går ner när man sitter och läser något på skärmen, men det har ju inte med det blå ljuset att göra.

Man kan också ladda ner en app som reducerar ljuset eller snarare justerar färgerna till en mer gul ton. Apples produkter har numera en inbyggd funktion som kallas Nightshift, som man antingen kan ha gåendes på automatik efter klockslag eller slå på manuellt. För Android finns appar som gör samma sak.

Det finns dessutom ett par glasögon som markandsförs mot särkilt gamers, alltså för dem som spelar dataspel många, långa timmar i rad. De är även till för "vanliga" datoranvändare som tillbringar mycket tid framför datornskärmen och känner att ögonen är ansträngda. Glasen tillverkas av Zeiss som man annars tänker på i samband med objektiv eller kikare, och lär filtera bort det blå ljuset. Glasen är gulfärgade och kanske inte så snygga, men enligt många gör de att ögonen känns betydligt mindre ansträngda. De finns i många olika utföranden.


Källa: http://www.bluelightexposed.com/... http://www.health.com/...























Spa