Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Denna choklad innehåller minst två procent flavanol = unikt
Mörk choklad
Mjölkchoklad innehåller mycket socker och konstiga tillsatser. Men varför då köpa godis, när det finns god och nyttig choklad?

Choklad och lycka kopplas ofta ihop och faktum är att det finns vetenskapliga bevis för en kemisk koppling till serotonin. Medicinska studier har visat att de som äter en liten mängd mörk choklad varje dag både är piggare och gladare än de som inte äter choklad. Chokladen innehåller nämligen många viktiga aminosyror, till exempel en som tillverkar lyckohormonet serotonin.

En amerikansk studie visade att personer som druckit varm choklad varje dag i en månad klarade ett kunskapstest 30 procent snabbare än de som inte druckit choklad. Patienter som i början av studien hade dåligt blodflöde till hjärnan hade efter studien ökat blodflödet till hjärnan med åtta procent.

Den som äter choklad kan faktiskt vara i solen längre utan att bränna sig. Chokladen flavanoler skyddar huden från UV-strålar.

Mörk choklad varje dag i två veckor minskar stressnivåerna i kroppen. Det har forskare i Schweiz kommit fram till. Det är kortisolet som minskar, vilket också är känt som ett stresshormon. Kortisol kan även öka risken för inflammationer och högt blodtryck. Nästa gång du ska slappa kan du alltså unna dig en bit choklad samtidigt.

En av de mest kända hälsoeffekterna med choklad är att det är bra för hjärtat. Den som regelbundet äter choklad har 40 procent minskad risk för hjärtsjukdomar och 30 procent minskad risk för stroke, visar forskning. Till skillnad från mättat fett i annan mat, är det mättade fettet i choklad inte skadligt för kolesterolet. Du kan alltså äta choklad utan att öka kolesterolvärdet.

De som äter mörk choklad åtminstone fem gånger i veckan har ett lägre BMI än de som inte äter choklad. Det har forskare på University of San Diego kommit fram till. Men det gäller att äta rätt choklad.

Ny forskning har testat två grupper atleter som tränar hårt två gånger om dagen. Den ena gruppen fick en traditionell energidryck, medan den andra gruppen fick en kakaodryck. Resultatet? Atleterna som drack choklad producerade 57 procent mer energi under sin träning, än de som inte drack choklad.

Kakaobönan innehåller massor av antioxidanter, vitaminer och mineraler. Mörk choklad, som processats varsamt, innehåller bland annat vitamin A och E, fosfor, järn, kalium, sele och magnesium – viktiga ämnen som vi behöver för ett starkt immunförsvar.

Wellnesspatrullen riskerar som vanligt sin ohälsa på olika sätt. Nu testar vi EU-kommissionens hälsopåstående att 10 g om dagen av en viss, mörk choklad, räcker för att göra blodkärlen elastiska och bidra till ett normalt blodflöde i kroppen.

Fråga gärna mer på per@wellnessguide.se
http://www.expressen.se/halsoliv/atta-halsoskal-att-ata-choklad-varje-dag/?bullet=8
Spa