Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Måltidens tidpunkt är också viktig
Det här kan vara något för den som redan gör allt för att hjärta och kärl ska få optimala förutsättningar. Forskningen har fortfarande mer att jobba med, men det finns lite att ta med sig.

Det är svårt att vara människa kan man tycka när forskningsrapporterna dimper ner om både det ena och det andra. Ibland är temat på samma nivå som när Gunde Svahn slipade av skidspetsarna på sina skidor vilket gjorde att han ”släpade” på mindre vikt på en tre-mil jämfört med sina konkurrenter. En mental bild men som var viktig för honom, men vi kommer aldrig att få veta hur avgörande den var i praktiken. Så här kommer ytterligare en forskningsrapport som kanske slipar av några skidspetsar.

Hjärt-kärl-hälsan vet man till rätt stor grad kan påverkas av livsstilsfaktorer. Några av de första stegen handlar om valet av fetter, att undvika stora mängder salt, dra ner på bröd och pasta och äta mer grönsaker.

Vad gäller ”rätt” fetter går meningarna isär, det som de flesta kan skriva under på är att man bör undvika härdade fetter och transfetter vilket är vanligt förekommande i halvfabrikat, samt att se till att man har en bra balans mellan omega 3 och 6. Mat man äter på restaurant har oftast mer salt och fett i sig jämfört med maten man lagar själv, men bara för att man lagar halvfabrik hemma blir den ju inte nyttigare. Det handlar om att laga mat från råvaror.

Nu kommer vi till skidspetsarna!

Det som en grupp forskare med Marie-Pierre St-Onge vid Columbia University i spetsen har intresserad sig för är att även när och hur ofta man äter kan påverka kroppen och i förlängningen hjärtat. Flera av resultaten behöver styrkas men det finns ändå vissa blänkare som man själv kan ta mig sig och prova.

Bland annat kom frågan om frukostens varande eller icke-varande upp. Vad gäller hjärt-hälsa för frukost-ätarna och de som inte äter frukost fanns det nämligen en skillnad. Frukost-ätarna tenderade att ha mindre sannolikhet för att drabbas av hjärtsjukdom, högt kolesterol och ohälsosamma blodsockervärden. Det innebär inte bara att hjärtat mådde bättre utan även att risken för diabetes var mindre.

Det här med att äta lite men ofta har ju ibland tagits upp som ett sätt att gå ner i vikt. St-Onge med kollegor kunde bara hitta svaga bevis för detta. Det kan däremot finnas kopplingar mellan att äta oftare och låga kolesterolvärden samt minskad risk för diabetes.

Alternativet att förlägga sina måltider tidigare på dagen fann forskargruppen bevis för kunde ha fördelar jämfört med att äta senare. Förbränningen i kroppen har även den en dygnsrytm likaså har våra olika organ en egen inbyggd klocka och rytm för olika processer. Det finns därför en viss timing i att förse kroppen med näringsämnen när de behövs. Tidigare på dagen är sannolikheten för att man ska komma nära dessa processer större jämfört med när kroppen senare mot kvällen förbereder systemet för att vila för natten.
What Science Says About Snacking and Breakfast, time.com 20 januari, 2017























Spa