Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


En av 2017 års fitness-trender
Vissa påstår att man som vuxen kan nollställa sitt nervsystem genom att krypa på alla fyra. Nu har kryp blivit en av 2017 års fitness-trender.

Träning har de senaste åren gått mer och mer från att träna enstaka muskler till att träna grupper av muskler. Bål-träning berör de flesta muskler som finns i kroppens mellandel och har egentligen inte alls något med magmuskler att göra (mer än att de tillhör gruppen bålmuskler).

Kryp-träning för vuxna är en övning som engagerar en massa muskler i bålen förutom armar, axlar och ben. Att krypa kan man göra på många olika sätt och ser man på youtube finns det en uppsjö! Gemensamt är att de ser rätt så ansträngande ut.

Man kan krypa på händer och knän, men i de lite jobbigare sätten lyfter man knäna en liten bit över golvet och står endast med händer och tår i golvet. Sedan rör man sig som björnar, leoparder, krabbor och alla möjliga djur och vill man så kan man lätt glida över i gående plankor för att kanske likna något annat.

Höfterna får sig också en genomkörare!

Krypande har tidigare använts i sjukgymnastik, nu dyker det även upp på gymmen som ren styrketräning.

Original Strength är en rörelse som förordar övningar som verkar på flera plan. De menar att kryp-övningen nollställer det centrala nervsystemet och gör att man på nytt får kontakt med sina ursprungliga rörelsesätt, alltså det vi lärde oss som små babys. Det är inte bara musklerna som ”bootar” om sig utan även de sinnen som har med balans och rumsuppfattning att göra. Krypa är inte så lätt som det ser ut med andra ord, det kräver ytterst stor koncentration för att på ett medvetet sätt andas, hålla upp huvudet och samtidigt flytta händer och fötter.

Det behövs mer forskning innan man med säkerhet kan säga att övningen nollställer det centrala nervsystemet men tills dess så kan man använda det som en effektiv övning för att stärka kroppen.

De flesta klarar att krypa, om man undantar personer med knäproblem och de med handleds- och axelproblem. Om man inte har knäna i golvet så skonar man visserligen knäna, men då blir det tyngre för armar/skuldror.

Ett av de krypsätt som används är leopardkrypet. Man står på händer och tår med horisontell rygg och huvudet väl upplyft så att man ser framåt. Knäna hålls bara någon decimeter ovanför golvet. Man flyttar motsatt hand och fot samtidigt framåt. Höften ska hållas stilla i sidled. Rörelsen är som när en leopard smyger sig på ett byte, eller kanske en sengångare rör sig uppåt en gren. Man går både bakåt och framåt, och vill man ha överkurs kan man ge sig på cirklar. Det behövs inte en så lång stund förrän det börjar bli jobbigt. Om man inte orkar den här övningen på en gång så kan man börja med att ha knäna i golvet.

Att syssla med träning som även involverar balanssinnet ger inte bara effekter på kroppen utan också på minnet och inlärningsförmågan. Två flugor i en smäll alltså!

Källa: Crawling has some fitness experts going gaga, CNN























Spa