Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Helgträning lika bra som varje dag-träning?
Är du en av dem som har svårt att få dygnets timmar att räcka till, inte har ork eller lust att gå och träna efter en hel dag på jobbet, eller av annan anledning sällan har möjlighet sprida ut din motion under veckorna? Då är detta nyheten för dig!

En nyligen publicerad kanadensisk studie tyder på att det kan vara den totala mängden tid du motionerar under en vecka som har betydelse för hälsan, och inte antalet gånger du tränar.
I studien har man tittat på data från drygt 2 300 kvinnor och män i åldern 18–64 år, och fokuserat på dem som antingen sprider ut 2,5 timmars träning under fem till sju av veckans dagar, det vill säga tränar 20–25 minuter åt gången, eller dem som får ihop 2,5 timme på en till fyra pass i veckan.

Resultatet av studien visar att det verkar vara lika bra ur ett hälsoperspektiv att träna få och längre pass, som att träna kortare pass mer eller mindre dagligen – bara tiden och det man utför blir detsamma.

Att träna ett enda 2,5-timmarspass i veckan blir aldrig att rekommendera, men för den som har svårt att komma iväg och motionera var och varannan dag så kan det alltså vara helt okej att istället klumpa ihop minuterna och träna samma tidsmängd fast uppdelat på två, tre pass i veckan, kanske under veckoslutet eller när det nu är man har sina lediga dagar.

Den viktigaste slutsatsen från studien är dock att den som är fysiskt aktiv – det vill säga når upp till de 2,5 timmarna i veckan, oavsett antal pass – har tre till fyra gånger lägre risk att drabbas av metabola syndromet (bukfetma tillsammans med störning i blodtryck, blodfetter och blodsocker), än de som inte rör på sig. Skillnaden är alltså 300–400 procent!

KÖP DINA KOSTTILLSKOTT PÅ EKOBUTIKEN.SE: http://www.ekobutiken.se/...























Spa