Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Hampafrön både gott och nyttigt
De härstammar från samma familj som cannabis, men det finns bara nyttigheter i hampafröet. Det är fullt säkert och lagligt att äta hampafrö.

Hampafrön kan köpas skalade och oskalade. Personligen föredrar jag de skalade som har en nötig smak och konsistens. Hampafrön är goda att lägga på morgonfilen, eller gröten, lägga med i baket eller strö över salladen. Med släktskap till cannabis-plantan som vi känner som en olaglig drog, är hampaplantan en ört och frukten är det goda hampafröet.

Det är säkert att äta hampafrö och dessutom lagligt, vilket bör göras klart på en gång. Hampafröet räknas till raden av superlivsmedel för sina egenskaper av nyttiga fetter, mångfald av proteiner och mineraler.

Hampaprotein är något som vegetarianer eftertraktar, viktmässigt motsvarar delen protein densamma som den man får av att äta nöt eller lamm. 30 g hampafrö vilket motsvarar 2-3 matskedar ger 11 g protein. För att vara från växtriket är proteinet för ovanlighetens skull en komplett proteinkälla vilket innebär att hampafröna innehåller alla essentiella aminosyror. Med andra ord får vi byggstenar till att bygga samtliga av de proteiner vi behöver eftersom aminosyrorna som tillhör den icke-essentiella gruppen är sådana som vi kan producera själva.

Fullvärdigt protein är ovanligt i växtriket men ytterligare en planta som ger det är quinoa. Smältbarheten är ytterligare en dimension att ta hänsyn till när man pratar om protein, och den är också väldigt hög - högre än i många sädesslag och bönor.

Man äter i huvudsak hampafrö av två orsaker där den första är proteinet och den andra är fettinnehållet. Hampafrön består till 30% av fett och innehåller rikligt med de essentiella fettsyrorna från grupperna omega 3 och 6. Som om det inte vore nog är de i optimal balans (1:3)vilket är viktigare än innehållet i sig.

GLA en fettsyra som tillhör omega 6-gruppen, förekommer i betydande mängder i hampafröet. GLA har under senare år haft ett stort intresse riktat mot sig efter det anses som ett möjligt vapen mot cancer och PMS även om den i samma andetag sägs behöva ha vissa förutsättningar uppfyllda för att ha denna positiva inverkan. Det är kort sagt ganska förvirrande. GLA finns även i större mängder i nattljusolja.

Anledningen att det är lite förvirrande är att det sagts att man först behöver en god balans mellan omega 3 och 6 för att GLA ska ha en positiv effekt. Man ska då komma ihåg att omega 3 och omega 6 är grupper av fettsyror. GLA är en omega 6-fettsyra kroppen omvandlar till en hormonliknande substans, omega 6 fettsyran linolsyra som förekommer i hög grad i exempelvis solrosolja men även andra industriellt framställda vegetabiliska oljor är byggsten till signalsubstanser och det är linolsyra man oftast avser när man pratar om alla de sjukdomar som kan uppkomma från för stora mängder omega 6.

För den intresserade finns det mycket att läsa om just det här, men GLA som tillhör gruppen omega 6 har visat sig ha en hormonbalanserande effekt för exempelvis kvinnor med PMS men stort intresse finns för hur GLA påverkar cancer.

En god vän brukar skoja med mig och säga att allt onyttigt är gott - underförstått att det nyttiga inte är så gott. Vad gäller hampafröet så smakar det ”onyttigt” för det är riktigt gott.

Källa: https://authoritynutrition.com/... , https://draxe.com/... https://www.nutritionexpress.com/...























Spa