Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Nyttigt bröd – vad är det?
Tycker du att det är svårt att avgöra hur nyttigt brödet är? Bröd märkta fullkorn, fiber, hälsa, energi, biodynamiskt, osötat och med symboler som nyckelhål och hjärtan?

Jag har besökt bröddisken i en vanlig matbutik och inspekterat innehållsförteckningarna. Här är mina tips:

SE UPP FÖR FÖRSÄLJNINGSKNEPEN:
- "Grovt bröd med fullkorn", ”25% fullkorn”. Brödet är INTE ett fullkornsbröd då minst 50 procent av torrvikten ska bestå av fullkornsmjöl för att ett bröd ska få kallas fullkornsbröd. Men genom att specificera fullkornshalten eller ange att det innehåller fullkorn, tror många av oss att det är ett fullkornsbröd vi håller i handen.

- Ord vi associerar med hälsa, exempelvis Wasas knäckebröd som marknadsförs med orden ”linfrön som innehåller omega-3”. Linfrön måste dock krossas för att det ska bli någon omega-3, annars går linfröna oförändrade genom tarmen. Om linfröna är krossade är det ändå endast 10-20 procent av denna vegetabiliska omega-3 som kroppen kan omvandla och ta upp. Hela linfrön blir till gelbildande fibrer vilket kan vara bra för tarmfunktionen.

- ”Bakat på dinkelmjöl”. Dinkel innehåller visserligen mer järn, magnesium och B-vitamin än vanligt vete men för att det ska vara bra ska det vara fullkornsdinkel.

HÅLL UTKIK EFTER:
- Surdeg. Ett lågt pH-värde gör att blodsockret stiger långsammare och surdeg sägs också underlätta upptaget av mineraler.

- När de första, eller alla, mjölsorter som räknas upp på innehållsförteckningen inleds med fullkorn (ingredienserna står i fallande skala på innehållsförteckningen).

- Ord som kärnor, hela korn, klippta och frön.

- Kostfiberhalt/fiberhalt runt 10 gram per 100 gram eller mer. Men gå inte enbart efter detta. Fiber är ofta en tillsats numera. Det finns exempelvis formfranska med lika mycket fibrer som ett mörkt grovbröd. Problemet är att fullkornets nyttiga ämnen inte följer med de tillsatta fibrerna. Man kan också ifrågasätta om fiber är så bra för oss som det sägs. Fibrer påskyndar tarmens rörelser vilket kan vara bra för dem med trög mage. De andra hälsoeffekterna som fibrer sägs ha tillhör i så fall de lösliga fibrernas som finns i frukt och grönsaker, inte de olösliga som finns i spannmål.

- Biodynamiska/ekologiska (KRAV-märkta) bröd, vilket gynnar miljön och oss själva. Dock är det svårt att hitta grövre bröd som är ekologiskt/biodynamiskt.

- Fullkorn av råg, som är nyttigare än fullkorn av vete.

MER ATT UNDVIKA:
- När vetemjöl står först i innehållsförteckningen, vilket ofta är fallet även då brödet marknadsförs som ett fullkorns- eller hälsobröd.

- Danskt rågbröd som ser grovt, mörkt och nyttigt ut men som innehåller stora mängder sirap där brödet också får sin färg ifrån. Slå ett öga på andelen sockerarter så får du se.

- Ett mörkt bröd som inte innehåller mycket fullkorn eller råg. Då är det i stället tillsatser av exempelvis malt, sirap eller sockerkulör som ger brödet dess färg.

- Onödigt socker. Alla bröd, innehåller dock sockerarter, även de osötade där sockerarter kommer ifrån spannmålsråvarorna. Välj ett bröd med så lite sockerarter som möjligt, helst under 5 gram per 100 gram. Söta bröd får oss gärna att vilja ta en macka till...

- Bröd innehållande modifierad stärkelse, majsstärkelse, potatisstärkelse etc, som visserligen kan höja fiberhalten i ett vitt bröd men som också sötar, vilket inte syns på innehålls-förteckningen eftersom stärkelsen inte räknas som socker. Bättre att få fibrer från ett riktigt grovt bröd!

- Bröd med ord som innehåller glukos på innehållsförteckningen. Den ”värsta” formen av socker som går direkt ut i blodet.

- Ord, siffror och bokstäver som du inte förstår, det är oftast tillsatser som du inte behöver. Ju kortare innehållsförteckning desto bättre!

- Bröd med vegetabiliskt fett (ex margarin, palmolja, solrosolja, majsolja, rapsolja) som är härdat eller delvis härdat. Kan innebära transfetter. Är bra att undvika i vilket fall som helst på grund av höga halter av omega-6.

KÄNNER DU TILL ETT BRÖD SOM ÄR BÅDE GOTT OCH NYTTIGT? Kommentera nedan och dela med dig!

KÖP DINA KOSTTILLSKOTT PÅ EKOBUTIKEN.SE: http://www.ekobutiken.se/...























Spa