Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


För fröernas och smakens skull
Fröknäcke dyker upp här och där, en trend kanske, men i alla fall ett gott och nyttigt tilltugg till alla mål. Lätt att baka, bara blanda och tryck ut och låta ugnen göra resten.

Glutenfritt, laktosfritt, äggfritt, veganskt och vegetariskt - allt kan passa in på fröknäcket. Man kan givetvis lägga till lite mjöl av olika slag, men för att hålla linjen kan det vara majsmjöl eller havremjöl. Det går att använda bara frön, olja och vatten, men hållbarheten för att exempelvis kunna breda smör på med knäcket fortfarande i ett stycke kan bli problem. Det finns färdigblandade frö-mixer för fröknäcke men det går ju lika enkelt att blanda en egen mix. Fröknäcke är inte ”rocket science”!

Frön innehåller mycket nyttigheter men storleken gör att de ibland kan vara lite svåra att hitta på en form för att kunna äta. Nötter är ju enklare på det sättet. Här kommer några exempel på frön som kan ingå i fröknäcket.

Hela linfrö använder man inte för näringsinnehållet, utan för skjutsen de har för tarmarna. Linfrön bildar ett gelélager runt sig vilket gör det lättare för annan föda att ta sig igenom tarmsystemet. Från krossade linfrön kan man få del av nyttigheterna, rikligt med omega-3 fettsyra och flera mineraler som järn, kalium, magnesium och zink. Krossade linfrön ska man helst hetta upp innan man äter, vilket gör dem lämpliga för fröknäcket.

Chia-frön är superfröet som Aztekerna använde sig av för att orka med sina långa vandringar i bergen. De tillhör de livsmedel som innehåller mest omega 3, två teskedar motsvarar mer än en hel måltid med lax. Dessutom får man med sig 18 aminosyror och mycket mineraler.

Även det lilla sesamfröet är en bomb av mineraler, B- och E-vitaminer. Dessutom innehåller de ämnet sesamin som lär skydda mot både cancer och hjärt-kärlsjukdomar.

Solroskärnorna är ju lite enklare att äta, de är också väldigt näringsrika på mineraler och B- och E-vitamin. Fettbalansen i solroskärnorna är inte bra eftersom de innehåller betydligt mer omega-6 än omega-3. De är enkla att ta med i degen, men tänk på fettbalansen och komplettera med något frö som har bättre balans - chia och hampafrö.

Också pumpakärnor är tacksamma att äta som snacks, mycket proteinrikt sådant - nästan 25%. Det som pumpakärnorna är mest kända för är att de innehåller mycket zink. Aztekerna lär inte bara ha ätit chiafrön utan även pumpakärnor. De var mättande men ansågs också lindra olika åkommor.

Psylliumfrön tar man med i fröknäcket för sitt fiberinnehåll och för att få degen att binda ihop. Vi kan inte bryta ner psylliumfröet eller loppfröet som det också kallas. Det ser ju ut som en liten loppa. Skalet är beigefärgat och består till 85% av fibrer.

Hampafrön är kända för sin goda balans mellan fettsyrorna omega-3 och omega-6. Kvoten är 1:2.5. Hampafröet har ett knaprigt skal men tycker man inte om det kan man köpa skalade frön som har en lite nötig konsistens.

Om man vill gå ut försiktigt och se om man gillar fröknäcke kan man prova Risentas färdiga fröknäcke-mix med endast frön i. Man tillsätter bara olja och vatten. Sedan har man tilltugg till frukost, lunch eller middag.























Spa