Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Fasta dig frisk
Mitt mål är att leva frisk länge! Därför rör jag mig ordentligt varje dag och äter så bra jag kan. Men jag kan förstås utveckla detta – och nu har jag fått inspirationen!

För vem vill inte undvika att bli sjuk, behöva äta flera mediciner varje dag och ändå lida av olika symptom och riskera att få cancer eller hjärt-kärlsjukdom? Och vem skulle inte vilja att nya hjärnceller bildas i behagligt snabb takt, även efter 50-årsåldern?

Tänk om vi visste hur detta skulle kunna åstadkommas? Faktum är att vetenskapen har kommit en bra bit på väg. Bevisen för en fungerande metod finns på möss och delvis på människor. Det är tillräckligt för att en av våra tyngre forskare inom kost och hälsa, Professor Kerstin Brismar vid Karolinska Institutet, vill pröva metoden…

Kalorier (egentligen energi) skapar ett ”gasa-och-kör-mönster” hos våra celler. Cellerna delar sig snabbt och hinner inte underhållas och repareras. Cancer börjar med att celldelningen löper amok…

Genom att fasta regelbundet, men i korta perioder, hinner kroppen ta hand om sig bättre. Cellerna delar sig i lugnare takt och hinner hålla sig friska och funktionella - när takten i tillväxten minskar. Det möjliga hotet, en biologiskt varningssignal för svält, bidrar även till att nya hjärnceller bildas för kunna att bidra till att människan ska finna föda.

Enkelt uttryckt är detta vad forskarna funnit och konsekvenserna verkar bli stora för den som lever efter principen att fasta regelbundet.

Det som skiljer detta från ”jojo-bantning” är att kort tids fasta inte påverkar ämnesomsättningen. Dessutom är inte syftet med denna fasta att banta – utan att hålla sig frisk och vital länge! Att vikten minskar för den lite överviktige är blott en bonuseffekt!

Forskningen startade i det otroliga faktum att människors livslängd ökade med sex år under depressionens USA på 1930-talet. Då rådde ju svält och allmänt svåra omständigheter för de flesta.

Forskarna fokuserar nu på IGF-1 (InsulinLikeGrowthFactor1). Fritt IGF-1 stimulerar bland annat tillväxten hos cancerceller.
Bildningen av IGF-1 i levern stimuleras av insulin, vilket frisätts beroende på blodsockernivån.

Det lär bara vara fritt IGF-1 som kan trigga den skadliga tillväxten hos våra celler. I kroppen sitter nästan allt IGF-1 vid bindningsproteiner som bromsar effekten. Den tillväxthämmare som forskarna finner intressantast kallas för IGFBP-1.

Halterna av IGFBP-1 styrs av insulinnivåerna. När vi får ett påslag av insulin, sjunker snabbt de skyddande nivåerna av IGFBP-1. Nivån av denna tillväxtbroms kommer sedan att vara låg under många timmar. Det leder till att vi får mer fritt IGF-1 i kroppen som kan trigga den skadliga tillväxten. Professor Kerstin Brismar, som intervjuades i slutet av teveprogrammet nedan, har bland annat mätt nivåerna av IGFBP-1 i kroppen och visat att låga nivåer av IGFBP-1 kraftigt ökar risken för diabetes. Låga nivåer av IGFBP-1 är också starkt kopplat till fetma och i vissa studier också till cancer.

Slutsatser: periodisk fasta kan göra att vi mår bättre och kanske till och med att vi lever längre. Med färre kalorier per vecka går blodsocker- och insulinnivåerna ner. Det sänker tillväxttakten i celldelningen och cellkvaliteten ökar. Samma effekt kan uppnås genom att motionera väldigt mycket och regelbundet.

Mitt recept till mig själv:
1. Fortsätt att träna och röra på mig dagligen.
2. Fasta regelbundet i korta perioder. Antingen varannan dag, eller två dagar i veckan. Fasta enligt dessa forskare innebär 4-600 kalorier om dagen – ett sunt mål mat per dag, vatten och te.

http://www.svtplay.se/...
Balansera gärna teveprogrammets fokus på proteinintag med
http://ettsotareblod.se/...























Spa