Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


En möjlig källa till lugn
Trädgårdsarbete är en uppskattad hobby av många, tillika en möjlig kanal för att lätta på höga stressnivåer. Tar man sig an för mycket är trädgården en riktig mardröm för stresskontot.

Med hus blir man oftast med trädgård oavsett om man har intresse för det eller inte. Att upprätthålla någon sorts ordning utan att rabatterna, gräsmattan eller grusgången blir för vildvuxen är tillräckligt för många. Andra anlägger trädgårdsprojekt för själen, tänker färger och gröna rum, eller varför inte lite egna grönsaker som smakar så där alldeles särskilt gott bara för att man vet att man själv haft med ett finger i spelet.

Trädgården kan vara en källa till lugn, men kan också tippa över i dess motsats. Ogräsets växttakt känns ibland brutalt hög. Men eftersom trägården kan vara en väg tillbaka till nuet och bort från stressen kan man ju faktiskt ändra sin syn på det man har utanför dörren och se det som en tillgång. Trädgården är ett ständigt pågående projekt som man aldrig blir klar med.

I en artikel i Psychology Today (Nine Ways to Relieve Stress by Gardening) intervjuades några experter inom ämnet om tips och råd efter hur man kan använda sig av trädgårdens stress-lindrande potential. Den första förutsättningen är att anpassa trädgården och de egna planerna efter den tid man vill lägga ner. De flesta av oss kan också räkna ut att det är klokast att lämna telefonen inomhus för att komma bort från mail och sociala medier. Trädgårdsstunden handlar mycket om att återkoppla till naturen och att kunna vila i monotona sysslor.

Anna Ranieri, karriärcoach och psykoterapeut från San Fransisco tar upp det här med att öppna upp sina sinnen. Doften av olika växter, känslan av jord mellan fingrarna, ljudet av kvittrande fåglar, växters delikata konstruktion och skönhet. Med sinnenas öppnande lämnar vi mycket av stressen bakom oss för att ge plats åt upplevelsen av nuet.

Kreativiteten är naturligtvis en annan sida som man kan få utlopp för i sin trädgård. Färg och form med naturen som pensel är en underbar sysselsättning som definitivt får en att släppa en stressig vardag, om man anpassar nivån efter vad man klarar av och hinner med för att undvika motsatt verkan.

Planeringen av vackra färggranna blomsterarrangemang är emellertid relativt kort jämfört med de mer monotona sysslorna som vattning, ogräsrensning eller krattning av grusgångar. Samtidigt menar Annie Kirk, landskapsarkitekt från Red Bird Restorative Gardens att det finns en inre rytm i det arbetet. Hon berättar att flera av hennes klienter kombinerar arbetets repetitioner med att upprepa ett mantra eller en bön. Andra kombinerar med yoga-andningsövningar. Båda sätten hjälper till att aktivera det parasympatiska nervsystemet som är det system i kroppen som motverkar det fysiologiska påslaget orsakat av stress.

Sist men inte minst är känslan av ett gott utfört arbete, eller något man klarat av, något som leder till inre välbefinnande menar experten, Kristen K. Brown, som är författare till stresshanteringsboken The Happy Hour Effect: 12 Secrets to Minimize Stress and Maximize Life. Det handlar ju då inte bara om att ha klippt gräsmattan eller rensat en vildvxen rabatt utan att lökarna man satte i höstas faktiskt har kommit upp, och att salladen i pallkragarna blivit så stor att man kan börja skörda till middagen. Små glädjeämnen där man faktiskt haft ett finger med i spelet med sitt pyssel och skötsel.
https://www.psychologytoday.com/blog/minding-the-body/201304/nine-ways-relieve-stress-gardening























Spa