Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


En finstämd balans
En allsidig kost räcker inte alltid till i alla fall inte vintertid i vårt mörka land. Men det gäller att läsa på om sina tillskott för att inte få motsatt effekt.

D-vitamintillskott har de senaste åren blivit något av en fluga. Även forskningen har följt trenden och många av de viktiga funktioner som d-vitamin har för vår hälsa har kommit fram. Det har kommit en ny spelare på planen, som gör att vi kan få ännu fler fördelar ut av vitamin D. Det är vitamin K, särskilt K2.

D-vitaminbrist är något som majoriteten i Sverige tros lida av under vinterhalvåret. Solen skapar det i våra kroppar, fet fisk har det i sig. D-vitamin är en nyckelspelare till god hälsa. Forskningen har kopplat brist till sjukdomar som cancer, högt blodtryck, demens, övervikt bland många andra.

K-vitamin kan komma att visa sig vara lika viktig för oss som vitamin D. Precis som med vitamin D tror man att nästan alla lider brist av K-vitamin. Det är ju en vitamin som ordnar med blodets koagulering, och vi brukar ha tillräckligt för att det ska fungera bra, men inte för att undvika inlagring av kalcium i våra kärlväggar, hjärtsjukdom, demens, benskörhet, tandlossning och flera former av cancer.

K-vitamin finns i två former K1 och K2. Av dessa finns det flera undergrupper och det är just en specifik form av K2 som visat sig vara extra viktig för oss. Den kallas MK7 och brukar vara det man får i sig när man äter kapslar av K2.

Det är samspelet mellan D och K som är det intressanta här och jag hittade en liknelse som handlade om att vitamin D hade rollen som väktare, alltså gjorde så man tog upp kalcium. Vitamin K hade däremot rollen som trafikpolis, alltså den som skickade trafiken av kalcium till rätt ställe. Rätt ställe i det här fallet är inte våra kärlväggar utan vårt skelett.

Utan K2 riskerar allt det kalcium som D-vitamin så fint bidrar till att vi tar upp, att komma till ett ställe som inte är bra för oss. Kalciumet byggs upp i våra kärl, samtidigt som vårt skelett blir bräckligt.

När mjuk vävnad i kroppen skadas åtgärdar kroppen detta med en inflammatorisk process som kan resultera i en upplagring av kalcium i den skadade vävnaden. När det sker i våra blodkärl blir det plack som kan bli proppar och senare hjärtinfarkt. Försök visar till och med att intag av K2, kan få redan uppbyggt plack i våra kärl att gå tillbaka

Lustigt nog är benskörhet vanligast i de länder där kalcium-konsumtionen är som högst: USA, Canada och Skandinavien. När kroppens förmåga att skicka kalcium till rätt ställen inte fungerar lagrar kroppen upp det på ställen där det inte ska vara. Det är dessa kalcium-upplag som kan bli orsaken till många hälsoproblem så som: för tidigt åldrande, kranskärls-ohälsa, åderförkalkning, tandköttssjukdom, fetma och diabetes för att ta några exempel.

En hälsosam balans i sina näringsämnen är inte en lätt sak. En allsidig kost med mycket grönsaker är en viktig bas. Tillskotten tar man ju lite i blindo. Hoppas snart Iwatch och liknande mätinstrument kan mäta blodvärdena av mineraler och vitaminer. Tänk vilket framsteg det skulle bli för hälsan.























Spa