Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Balansplattan ökar kroppens effektivitet
För tjugofem år sedan var balansplattan modern i de kretsar jag umgicks. En platta med en rund underdel som man kliver upp på och balanserar på ett eller två ben för att träna upp de små musklerna och effektiviteten i nerverna som går från och till dem.

Numera kan man knappt inte gå på gym utan att träffa på bosubollen i någon övning. Det är en modernare balansboll som man skulle kunna beskriva som en halv pilatesboll med en platta på ena sidan. Av namnet kommer Both Sides Up - Bosu - och då framgår det att man kan använda dem på båda hållen.

Balans är mer i ropet än någonsin och nu inte bara för rehabilitering utan i allra högsta grad i förebyggande träning - för att inte bli skadad. Då för 25 år sedan stod jag bara på min platta på ett och två ben, men nu gör man både knäböj, armhävningar och situps med någon typ av balans-inslag.

Det senaste inom hundträning är även där balansträning med ett antal specialgjorda bollar för hundar. Syftet är detsamma, skadeförebyggande men också att förbättra precisionen i olika typer av lydnadsmoment eftersom hundarna precis som vi inte är liksidigt starka. Jag har provat det med min hund och det är riktigt roligt och effektivt.

Balans är helt enkelt en grundsten för god hälsa.

I en artikel på College Sports Scholarships intervjuas en kanadensisk expert på ämnet, Louis Stack. Han beskriver pusselbiten balans i träningen som ett sätt att träna kroppen i att utnyttja den styrka den redan har på ett effektivare sätt. Även om man inte har som avsikt att förbättra sin idrottsliga prestation så kan det vara ytterst användbart i vardagen också.

Stack beskriver balans som både en förmåga som förbättrar teknik, men också något som tränas i sig. Det är nervsystemet som har huvudrollen. Proprioception är en människas förmåga att känna de egna kroppsdelarnas position. Det är en speciell form av receptorer som hela tiden registrerar leders, musklers och senors lägen. Det är ett finstämt system som man kan trimma med hjälp av exempelvis en balansplatta.

Föreställ dig hur du går på en grusväg och plötsligt trampar på en lite större sten. Det är då lätt att göra sig illa och vricka foten. Med ett effektivt system som man tränat med balansövningar på en balansplatta har man större chans att undvika att stuka foten. Hjärnan hinner då parera den oförutsedda positionen genom att snabbt aktivera rätt muskler. Det är ett vardagsexempel som de flesta av oss kan känna igen oss i. En idrottares situation är mycket mer extrem naturligtvis, framförallt för att allt går så mycket fortare.

Det finns naturligtvis en rad olika övningar för att stärka upp olika delar av kroppen med det här i fokus, men eftersom jag lite nostalgiskt började med balansplattan så återvänder jag dit. På hemsidan med det beskrivande namnet balansplatta.nu finns flera användbara övningar. Det är för övrigt en sida som testar olika balansplattor, dyra och billiga och skriver lite om hur man använder dem och varför.

En fördel som jag ser med balansplattan är att man kan träna under tiden man gör något annat, exempelvis när man borstar tänderna eller diskar. Med 3 x 30 sekunder om dagen kan man få ett bra resultat.

Från balansplatta.nu:

• Stå med båda benen på balansplattan och håll balansen
• Stå med ett ben på plattan och håll balansen. Förslagsvis 30 sek åt gången, sen byt
• Stå med två ben på plattan (alternativt har du två stycken) och gör knäböj
• Stå på ett ben och gör knäböj (OBS svårt)
• Stå på ett ben och rita bokstäver, t.ex. hela alfabetet, med det andra benet
• Stå på plattan medan du borstar tänderna
• Stå på plattan samtidigt som du jobbar/pluggar eller liknande (fördel med ett högt skrivbord)
• Stå på ett ben och rulla runt en boll med andra benet
• Utfallssteg med den främre foten på plattan
• Stå på ett eller två ben och håll lätta hantlar i händerna som du rör i olika mönster, t.ex. cirklar
• Stå på ett eller två ben och luta plattan i olika riktningar. Testa dig själv hur mycket och länge du klarar av att hålla en viss lutning!

Källor: https://www.collegesportsscholarships.com/... http://balansplatta.nu























Spa