Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Är stress verkligen dåligt för hälsan?
43 procent, av de mycket stressade dog, inom tiden för den stora studien. Men bara om de verkligen trodde att stress skulle vara dåligt för deras hälsa. De lika stressade, som samtidigt hade en mer öppen inställning till stress, löpte lägst risk att dö. Lägre än för de som var mindre stressade.

Forskarna upptäckte att de superstressade, med en avslappnad attityd, hade öppna blodkärl. De som med samma, eller lägre stress, hade en mer spänd uppfattning om faran med att vara stressad, hade trängre blodkärl.

I en annan stor studie visade det sig att 30 procent av de stressade undersökningspersonerna dog i förtid. Men INTE de som hjälpte och hade kontakt med andra människor som en följd av en motgång eller svår situation.

Det finns en biologisk ”stress-resilience” för den som söker mening i sitt liv och använder den stress som följer, som ett sätt att utvecklas. Mänsklig resilience kan ses som vår inneboende förmåga att utvecklas med stress. Men det fungerar bara med en attityd där vi verkligen utgår från att vår intention kan skapa verklighet. Det gäller att kunna omfamna sin stress som en vän. Det ger förutsättningar för kroppen att fokusera och skapa energi på cellnivå.

Stress får kroppen att förbereda sig för något svårt. Hjärtat slår hårdare för att förbereda handling. Ökad andning ger ditt nervsystem mer syre. Och adrenalinet strömmar till för att förhöja prestationen. Kroppen hjälper mig att klara situationen. Speciellt om jag inser det och låter det ske med ett öppet sinne!

Stress gör mig mer social

Oxytocin är, kanske otippat för många, ett stresshormon. Förutom att vara ett ”lugn och ro-hormon” som utsöndras vid exempelvis ett bad, så är det lika mycket ett hormon vid stresspåslag, som adrenalin.

Det är detta vi märker vid en olycka eller katastrof. Människans spontana förmåga att hjälpa andra. Nervhormonet Oxytocin stärker vår sociala instinkt, ökar medkänsla och empati. Hjärtcellerna återskapas när vi ökar den mänskliga kontakten och blir stress-resilienta på kuppen!

Hur vi tänker och agerar styr vår biologi. Förutom oxytocin-effekten, så har forskarna funnit DHEA. Det är en stereoid för nervsystemet, på motsvarande sätt som andra stereoider stärker musklerna genom fysisk träning. DHEM stärker nervsystemet via psykiska utmaningar. Detta och andra faktorer som får nerverna att växa, ökar även nervplasticiteten. Det hjälper, kort sagt, nervsystemet att lära av erfarenhet. Ju tuffare, ju bättre. Ett forskningsbaserat ”Det som inte dödar dig, stärker dig”.

Så börja att uppskatta stressen. Se den som en tillgång för hjärtat och din psykiska utveckling. När du accepterar stressen och blir ändamålsenlig med den, så blir du också social tack vare den. Du hjälper och du tar emot hjälp av andra. Stressen, med en öppen attityd, hjälper oss att ta kontakt och stärka nära relationer.

Lita på dig själv och din kropp. Nervsystemet har förutsättningarna att lära och utvecklas av svåra situationer. Du klarar livets påfrestningar – tillsammans med andra. Sök meningen i ditt liv, följ din intuition och dra nytta av den stress som följer!
Stanford psychologist Kelly McGonigal, Ph.D























Spa