Välbefinnande varje måndag Nyhetsbrev GRATIS
Ange din e-postadress:

Tyck gärna till om sidan! Skicka ett mail till oss. Klicka här!


Foto: Skärmbild av siten bulletjournal.com
Analogt system i digital tid
Göra-listan är ett populärt tema för app-tillverkaren. Trots det finns det ett analogt system som allt fler blir fascinerade av trots att vi befinner oss mitt ute på ett digitalt äventyr. Det kallas Bullet Journaling.

Bullet journaling i talspråk även kallat BuJo är ett system för en kombinerad dagbok, göra-lista, målplanering i punktform införd - märk väl - i en vanlig anteckningsbok med en vanlig penna. Skapare Ryder Caroll är en amerikansk producent av digitala media som med åren för egen del utvecklat ett system för att greppa både vardag och högre uppsatta mål. Han mål var att få ihop alla sina listor till ett system som passade i en bok. Med åren utvecklades det till ett system, som fortfarande utvecklas, men nu används av en stor grupp människor över världen. Man kan nästan kalla det en folkrörelse!

För egen del träffade jag på det i ett sammanhang för hundträning. De ambitiösa hundtränarna för dagbok över vad de tränar sina hundar i, de planerar och följer upp. Jag skulle vilja påstå att alla som når toppen är mycket noggranna. Det gäller med all säkerhet inte bara hundsporten utan de flesta områden, eller för den delen att bli världsmästare på sitt eget liv och med det menar jag att vara i balans med egna göromål och planer för framtiden.

Det stående rådet när någon är stressad verkar vara: ”Skriv ner allt du ska göra, så att du slipper ha det i huvudet.” Känner ni igen det? Varje gång jag följt det rådet känner jag hur något inom mig pustar ut. Det är som att pappret hjälper mig bära alla sakerna som måste göras trots att inget annat förändrats annat än att jag skrivit en lista. Bullet Journaling är helt klart ett system som skulle få en hel del ut från stress-träsket. Det engelska uttrycket beskriver det så fint: get on top of things. Man tar kontroll över det som går att kontrollera och som ofta kan vara grunden till en inre stress.

Förändringar i ens liv händer inte av sig själv, det var vad Google nappade på när de kom med en av sina appar för något år sedan, den som hjälper en att sätta mål. Man måste helt enkelt få in en ny vana i sin vardag och då måste man antingen skriva upp det eller hänga på det nya på en redan befintlig vana.

BuJo är till skillnad från en vanlig kalender/almanacka mycket mer flexibel eftersom man gör den helt själv. BuJo-guiden beskriver ramen för systemet och sedan fyller man den med innehåll och sin egen utformning för att passa sina syften. Systemet utvecklas hela tiden och de som håller på delar med sig av sina egna favorittekniker som kan vara att skriva datumen nerifrån och upp för att kunna skapa en tvådimensionell lista där man kan få in träningspassen, nya vanor och annat man behöver komma ihåg att genomföra varje dag eller några gånger per vecka. Man får sedan en visuell återkoppling på hur det går.

Systemet handlar om att göra en innehållsförteckning längst fram i sin anteckningsbok. Innehållsförteckningen fyller man på efter hand. Man gör en grov månadsplanering så att man ser hur månaden ser ut, sedan skriver man en lista för varje dag. Saker som ska göras har en punkt framför sig. När det är det gjort sätter man ett kryss. Så långt är det rätt enkelt. Om man inte genomför uppgiften finns det tecken som visar att man fört in dem en annan dag eller om man helt enkelt beslutar sig för att inte göra det alls. Aktiviteter har en rund ring framför sig, reflektioner eller noteringar har ett streck framför sig.

Det är dessa små tecken som är grunden för systemet. Inget blir glömt och man ser till att alltid följa dagens lista, eftersom det man inte genomför antingen stryks eller förs in på en ny lista.

Utöver det finns möjlighet att syssla med all annan planering, exempelvis en födelsedagsfest och allt med planering som den behöver. Den kan få egna sidor, som markeras i innehållsförteckningen. Man kan också planera några månader framöver, eller rent av sätta mål för vad man vill uppnå vad gäller exempelvis sin träning.

Allt finns att läsa om alldeles gratis på BulletJournal.com. Vilken anteckningsbok som helst fungerar, men många som hållit på ett tag föredrar en som varken har linjer eller rutor utan punkter. Dessa ger mer flexibilitet för listor och diagram.

Man kan hålla koll på och föra anteckningar om så mycket om man nu skulle vilja: saker man är tacksam över, mat, hur man sover, hur man mår inombords…BuJo är bara ett system, en analog ram i en annars väldigt digital tid.

Källa: http://www.latimes.com/... bulletjournal.com























Spa